Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt egzotycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt egzotycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chów i hodowla zwierząt
W-2Ochrona bioróżnorodności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych4
T-L-2Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Przegląd gatunków najczęściej utrzymywanych w chowie amatorskim5
T-L-3Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów.2
T-L-4Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii5
16
wykłady
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.2
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.2
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.3
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki2
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.2
T-W-6Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych2
T-W-7Prezentacja zwierząt na wystawach i pokazach1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Czytanie wskazanej literatury7
A-L-3Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat5
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Konsultacje1
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
Kn_1P_W22C-1T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_U01
Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania
Kn_1P_U18C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Kn_1P_K01C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_U01
Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego

Literatura podstawowa

  1. Jepson L., Zwierzęta egzotyczne Praktyczny przewodnik kliniczny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2019
  2. Życzyński A., Podstawy herpetologii dla hodowców i amatorów, SGGW, Warszawa, 2014, I
  3. Tully T.M., Mitchell M.A. red. wyd. pol. Tomasz Piasecki, Zwierzęta egzotyczne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. http://www.terrarium.com.pl/, terrarium com, terrarium com, 2020
  2. Orel M. Redaktor naczelny, Fauna & Flora Miesiecznik ogólnopolski, Fauna & Flora, Opole, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych4
T-L-2Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Przegląd gatunków najczęściej utrzymywanych w chowie amatorskim5
T-L-3Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów.2
T-L-4Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii5
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.2
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.2
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.3
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki2
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.2
T-W-6Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych2
T-W-7Prezentacja zwierząt na wystawach i pokazach1
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Czytanie wskazanej literatury7
A-L-3Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat5
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Konsultacje1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.2_W01Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-L-2Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Przegląd gatunków najczęściej utrzymywanych w chowie amatorskim
T-L-4Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-W-6Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.2_U01Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-L-1Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych
T-L-3Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów.
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.2_K01Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego