Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt egzotycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Amatorski chów zwierząt egzotycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chów i hodowla zwierząt |
W-2 | Ochrona bioróżnorodności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi |
C-2 | Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych | 4 |
T-L-2 | Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Przegląd gatunków najczęściej utrzymywanych w chowie amatorskim | 5 |
T-L-3 | Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów. | 2 |
T-L-4 | Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii | 5 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych. | 2 |
T-W-2 | Bogactwo gatunków w biosferze. | 2 |
T-W-3 | Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium. | 3 |
T-W-4 | Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki | 2 |
T-W-5 | Rozród zwierząt egzotycznych. | 2 |
T-W-6 | Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych | 2 |
T-W-7 | Prezentacja zwierząt na wystawach i pokazach | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przy użyciu komputera |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C08.2_W01 Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim | Kn_1P_W22 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C08.2_U01 Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania | Kn_1P_U18 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C08.2_K01 Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych | Kn_1P_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C08.2_W01 Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim | |
3,5 | Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim | |
4,0 | Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim | |
4,5 | Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim | |
5,0 | Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C08.2_U01 Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania | 2,0 | student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio |
3,0 | student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom | |
3,5 | student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom | |
4,0 | student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru | |
4,5 | student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych | |
5,0 | student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C08.2_K01 Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych | 2,0 | student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych |
3,0 | student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie | |
4,0 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji | |
4,5 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji | |
5,0 | student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego |
Literatura podstawowa
- Jepson L., Zwierzęta egzotyczne Praktyczny przewodnik kliniczny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2019
- Życzyński A., Podstawy herpetologii dla hodowców i amatorów, SGGW, Warszawa, 2014, I
- Tully T.M., Mitchell M.A. red. wyd. pol. Tomasz Piasecki, Zwierzęta egzotyczne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- http://www.terrarium.com.pl/, terrarium com, terrarium com, 2020
- Orel M. Redaktor naczelny, Fauna & Flora Miesiecznik ogólnopolski, Fauna & Flora, Opole, 2022