Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla zwierząt amatorskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z fizjologii i anatomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich.6
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami2
T-L-3Organizacja pracy w hodowli zwierząt amatorskich. Spożądzanie i planowanie harmonogramu prac i codziennych obowiązków2
T-L-4Dokumentacja hodowlana zwierząt amatorskich. Wypełnianie kart rodwodowych2
T-L-5Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich i warunki utrzymania (klatki, wybiegi)2
T-L-6Projektowanie domków, schronień oraz elementów wzbogacających środowisko bytowania dla wybranych gatunków ssaków amatorskich2
16
wykłady
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka2
T-W-3Cele i zadania chowu i hodowli zwierząt amatorskich2
T-W-4Warunki utrzymania zwierząt amatorskich2
T-W-5Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich.2
T-W-6Rozród zwierząt amatorskich.2
T-W-7Zapobieganie chorobom oraz postępowanie ze zwierzętami chorymi2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych16
A-L-2Czytanie wskazanej literatury3
A-L-3Przygotowanie wystąpienia z wybranego materiału5
A-L-4Sporządzanie projektów i harmonogramu4
A-L-5Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Czytanie wskazanej literatury2
A-W-3Przygotowanie do dyskusji na wybrane tematy2
A-W-4Konsultacje2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
M-5Wyjazd studyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena projektów i pracy w grupie w trakcie zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.1_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
Kn_1P_W22C-1T-L-2, T-L-1, T-W-5M-4, M-3, M-1, M-2, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.1_U02
Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich
Kn_1P_U03C-1T-L-2, T-L-5M-4, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.1_K01
Student orientuje sie i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych….
Kn_1P_K03C-1T-W-1, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.1_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
2,0Student nie zna zasad prwidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,0Student w sposób umiarkowany objaśnia zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,5Student orientuje się i tłumaczy niektóre zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,0Student orientuje się i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,5Student orientuje się, zna i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
5,0Student zna, i tłumaczy zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.1_U02
Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich
2,0Student nie umie planować podejmowania świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,0Student w niewielkim stoponiu umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,5Student umie formułować decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,0Student umie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,5Student umie świadomie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
5,0Student umie świadomie formułować, oceniać i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.1_K01
Student orientuje sie i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych….
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich, jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego

Literatura podstawowa

  1. Uglorz M., Atlas zwierząt domowych, SBM Sp.z o.o, Warszawa, 2018, I
  2. Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I
  3. Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008, I

Literatura dodatkowa

  1. Orel M. Redaktor naczelny, Fauna & Flora Miesiecznik ogólnopolski, Fauna & Flora, Opole, 2022
  2. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorkich, UWM, Olsztyn, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich.6
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami2
T-L-3Organizacja pracy w hodowli zwierząt amatorskich. Spożądzanie i planowanie harmonogramu prac i codziennych obowiązków2
T-L-4Dokumentacja hodowlana zwierząt amatorskich. Wypełnianie kart rodwodowych2
T-L-5Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich i warunki utrzymania (klatki, wybiegi)2
T-L-6Projektowanie domków, schronień oraz elementów wzbogacających środowisko bytowania dla wybranych gatunków ssaków amatorskich2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka2
T-W-3Cele i zadania chowu i hodowli zwierząt amatorskich2
T-W-4Warunki utrzymania zwierząt amatorskich2
T-W-5Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich.2
T-W-6Rozród zwierząt amatorskich.2
T-W-7Zapobieganie chorobom oraz postępowanie ze zwierzętami chorymi2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych16
A-L-2Czytanie wskazanej literatury3
A-L-3Przygotowanie wystąpienia z wybranego materiału5
A-L-4Sporządzanie projektów i harmonogramu4
A-L-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Czytanie wskazanej literatury2
A-W-3Przygotowanie do dyskusji na wybrane tematy2
A-W-4Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.1_W01Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.
Treści programoweT-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami
T-L-1Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich.
T-W-5Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich.
Metody nauczaniaM-4Film
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-5Wyjazd studyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad prwidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,0Student w sposób umiarkowany objaśnia zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,5Student orientuje się i tłumaczy niektóre zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,0Student orientuje się i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,5Student orientuje się, zna i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
5,0Student zna, i tłumaczy zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.1_U02Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.
Treści programoweT-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami
T-L-5Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich i warunki utrzymania (klatki, wybiegi)
Metody nauczaniaM-4Film
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie planować podejmowania świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,0Student w niewielkim stoponiu umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,5Student umie formułować decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,0Student umie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,5Student umie świadomie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
5,0Student umie świadomie formułować, oceniać i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.1_K01Student orientuje sie i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych….
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.
Treści programoweT-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.
T-W-2Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka
Metody nauczaniaM-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich, jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego