Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla zwierząt amatorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla zwierząt amatorskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zagadnienia z fizjologii i anatomii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich. | 6 |
T-L-2 | Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami | 2 |
T-L-3 | Organizacja pracy w hodowli zwierząt amatorskich. Spożądzanie i planowanie harmonogramu prac i codziennych obowiązków | 2 |
T-L-4 | Dokumentacja hodowlana zwierząt amatorskich. Wypełnianie kart rodwodowych | 2 |
T-L-5 | Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich i warunki utrzymania (klatki, wybiegi) | 2 |
T-L-6 | Projektowanie domków, schronień oraz elementów wzbogacających środowisko bytowania dla wybranych gatunków ssaków amatorskich | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka | 2 |
T-W-3 | Cele i zadania chowu i hodowli zwierząt amatorskich | 2 |
T-W-4 | Warunki utrzymania zwierząt amatorskich | 2 |
T-W-5 | Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich. | 2 |
T-W-6 | Rozród zwierząt amatorskich. | 2 |
T-W-7 | Zapobieganie chorobom oraz postępowanie ze zwierzętami chorymi | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych | 16 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie wystąpienia z wybranego materiału | 5 |
A-L-4 | Sporządzanie projektów i harmonogramu | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji na wybrane tematy | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego |
M-4 | Film |
M-5 | Wyjazd studyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektów i pracy w grupie w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C08.1_W01 Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich | Kn_1P_W22 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-5 | M-4, M-3, M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C08.1_U02 Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich | Kn_1P_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5 | M-4, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C08.1_K01 Student orientuje sie i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych…. | Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C08.1_W01 Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich | 2,0 | Student nie zna zasad prwidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich |
3,0 | Student w sposób umiarkowany objaśnia zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich | |
3,5 | Student orientuje się i tłumaczy niektóre zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich | |
4,0 | Student orientuje się i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich | |
4,5 | Student orientuje się, zna i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich | |
5,0 | Student zna, i tłumaczy zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C08.1_U02 Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich | 2,0 | Student nie umie planować podejmowania świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich |
3,0 | Student w niewielkim stoponiu umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich | |
3,5 | Student umie formułować decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich | |
4,0 | Student umie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich | |
4,5 | Student umie świadomie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich | |
5,0 | Student umie świadomie formułować, oceniać i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C08.1_K01 Student orientuje sie i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych…. | 2,0 | student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich |
3,0 | student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | student świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich, jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie | |
4,0 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji | |
4,5 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji | |
5,0 | student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego |
Literatura podstawowa
- Uglorz M., Atlas zwierząt domowych, SBM Sp.z o.o, Warszawa, 2018, I
- Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I
- Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008, I
Literatura dodatkowa
- Orel M. Redaktor naczelny, Fauna & Flora Miesiecznik ogólnopolski, Fauna & Flora, Opole, 2022
- Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorkich, UWM, Olsztyn, 2008