Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Żywienie psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość z zakresu chemii i fizjologii zwierząt |
W-2 | Podstawy żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Znaczenie kompletnego i zbilansowanego żywienia. Woda, określanie zapotrzebowania na wodę. Obliczanie kaloryczności produktu. Sposoby wydatkowania energii. | 2 |
T-L-2 | Określanie prawidłowej masy ciała. Punktowa ocena kondycji psa (BCS), ocena kondycji i otłuszczenia. | 2 |
T-L-3 | Zapotrzebowania na podstawowe składniki pokarmowe dla poszczególnych grup żywieniowych psów zdrowych. Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy. | 16 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych | 3 |
T-L-2 | Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz. | 3 |
T-L-3 | Wykonywanie oznaczenia wilgotności, białka, tłuszcz, włókna, popiołu surowego, węglowodanów ogółem, frakcji włókna | 6 |
T-L-4 | Zawartość i strawność składników pokarmowych | 3 |
T-L-5 | Wartość odżywcza białka. | 3 |
T-L-6 | Bilans energii i materii. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy fizjologii żywienia psów, regulacja łaknienia i pobierania pokarmu | 2 |
T-W-2 | Żywienie szczeniąt | 2 |
T-W-3 | Żywienie psów dorosłych | 2 |
T-W-4 | Żywienie psów starych | 2 |
T-W-5 | Żywienie psów w okresie rozrodu. Żywienie psów pracujących | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt | 1 |
T-W-2 | Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt | 4 |
T-W-3 | Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych | 2 |
T-W-4 | Przemiana materii, energii i składników mineralnych | 2 |
T-W-5 | Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | praca własna studenta | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 30 |
A-L-3 | Studiowanie literatury tematu | 23 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka, objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-6 | Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07_W01 Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium | Kn_1P_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Kn_1P_C07_W02 Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym) | Kn_1P_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kn_1P_C07_W03 student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów | Kn_1P_W11 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-5 |
Kn_1P_C07_W04 Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | Kn_1P_W12 | — | — | C-2 | T-L-3 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07_U01 Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów | Kn_1P_U17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Kn_1P_C07_U02 Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | Kn_1P_U06 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kn_1P_C07_U03 Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej | Kn_1P_U05 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-5, S-6 |
Kn_1P_C07_U04 Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności | Kn_1P_U05 | — | — | C-2 | T-L-3 | M-2, M-3 | S-2, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | Kn_1P_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-6 |
Kn_1P_C07_K02 Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności | Kn_1P_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-6 |
Kn_1P_C07_K03 Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | Kn_1P_K06 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-6 |
Kn_1P_C07_K04 Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych | Kn_1P_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-2 | S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07_W01 Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium | 2,0 | |
3,0 | student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości karm i wartości odżywczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_W02 Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym) | 2,0 | |
3,0 | student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_W03 student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów | 2,0 | |
3,0 | student wymienia zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów i w zakresie wiedzy opanował podstawowe treści programowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_W04 Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | 2,0 | |
3,0 | student wmiernym zakresie wymienia i omawia rolę składników pokarmowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07_U01 Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów | 2,0 | |
3,0 | studen umie okreslić wartość pokarmową i odżywczą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_U02 Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | 2,0 | |
3,0 | student z pomocą prowadzącego potrafi wykonywać podstawowe analizy zgodnie z porgramem, popełnia wiele błędów interpetując uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_U03 Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej | 2,0 | |
3,0 | student umie w podstawowym zakresie określić zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_U04 Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności | 2,0 | |
3,0 | student potrafi opracować , głównie z pomocą osoby prowadzącej zajęcia sposób żywnienia psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_K02 Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_K03 Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | 2,0 | |
3,0 | Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07_K04 Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych | 2,0 | |
3,0 | Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. D. Jamroz, Żywienie zwierzat i paszoznawstwo, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Podstawy szczegółowego zywienia zwierzat, PWN, Warszawa, 2015
- M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013