Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobrostan zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierzat, w tym zapoznanie studentów z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników srodowiska wpływajacych na behawior zwierzat jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym srodowisku oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierzat. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania. | 2 |
T-L-2 | Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy krwi, hematologiczne). | 2 |
T-L-3 | Aspekty prawne i etyczne dobrostanu zwierząt. Kryteria oceny dobrostanu zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem psów. | 2 |
T-L-4 | Formy stereotypii u psów i kotów oraz zwierząt gospodarskich. Formy stereotypii u zwierząt wolno żyjących w ZOO. Leczenie stereotypii (metody „psychologiczne”, chirurgiczne, farmakologiczne). Autonarkotyzm. Dobrostan w ogrodach zoologicznych oraz parkach dzikiej przyrody. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje dobrostanu. Rys historyczny układu człowiek-zwierzę (reifikacja, Kartezjusz (XVII w.), Kant, Spencer, zoopersonalizm, UNESCO). Sposoby traktowania zwierząt w zależności od religii, filozofii i poziomu cywilizacji. | 2 |
T-W-2 | Przesłanki dobrostan zwierząt w UE. Wymogi wzajemnej zgodności (cross compliance). | 2 |
T-W-3 | Kodeks Rady Europy i Komitetu Dobrostanu Zwierząt. | 2 |
T-W-4 | Stres – odwrotność dobrostanu (mechanizm, następstwa fizjologiczne i patologiczne). Stres a rozród zwierząt. | 2 |
T-W-5 | Stosunki socjalne u zwierząt domowych i gospodarskich. Socjalne implikacje dobrostanu. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielene studiowanie literatury | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywnosci na cwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B33_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z dobrostanem zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy sprzyjającymi i niesprzyjającymi czynnikami środowiska a zachowaniem zwierząt | Kn_1P_W22, Kn_1P_W23 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B33_U01 Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na dobrostan zwierząt | Kn_1P_U09, Kn_1P_U15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kn_1P_B33_U02 Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem | Kn_1P_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B33_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt | Kn_1P_K02, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5 | M-4, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B33_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z dobrostanem zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy sprzyjającymi i niesprzyjającymi czynnikami środowiska a zachowaniem zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B33_U01 Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na dobrostan zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B33_U02 Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B33_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt | 2,0 | |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisula W., Psychologia porównawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- Monkiewicz J., Etyczne i prawne aspekty ochrony dobrostanu zwierzat, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Kołacz R., Dobrzanski Z., Higiena i dobrostan zwierzat gospodarskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007