Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Neonatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Neonatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii fizjologicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej. |
C-2 | Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym. |
C-3 | Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe. | 2 |
T-A-2 | Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej. | 2 |
T-A-3 | Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki. | 2 |
T-A-4 | Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne. | 2 |
T-A-5 | Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. | 2 |
T-A-6 | Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii. | 2 |
T-A-7 | Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna). | 2 |
T-A-8 | Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji. | 2 |
T-A-9 | Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków. | 2 |
T-A-10 | Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia. | 2 |
T-W-2 | Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe. | 2 |
T-W-3 | Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy. | 2 |
T-W-4 | Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów. | 2 |
T-W-5 | Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestniczene w ćwiczeniach. | 20 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej i jej omówienie na zajęciach. | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach. | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
M-4 | Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B24.2_W01 Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej. | Kn_1P_W07, Kn_1P_W08, Kn_1P_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-5, T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B24.2_U01 Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym. Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł. | Kn_1P_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-8, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B24.2_K01 Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-5, T-A-1, T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B24.2_W01 Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej. | 2,0 | |
3,0 | Opanował podstawowy materiał programowy. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B24.2_U01 Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym. Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B24.2_K01 Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje aktywną postawę i zna zasady etycznego postępowania ze zwierzętami. W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę do działań aplikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.), Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii, PWRiL, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-09-01072-2
- Szczapa W. (red.), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000, ISBN 83-200-2475-7
- Monografie (t.1-7), Noworodek a środowisko (t. 7), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2011, ISBN 978-83-927907-1-6
Literatura dodatkowa
- Łozińska D., Twardowska I. (red), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993, ISBN 83-200-1735-1
- Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka (t.1, t.2), PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-14463-7