Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biofizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biofizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizyki z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętne wykorzystanie elementarnych wiadomości z biofizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach ożywionych, a także wzajemnego na siebie oddziaływania środowiska oraz zwierząt w nim żyjących. |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym. |
C-3 | Nabycie umiejętności pomiaru podstawowych wielkości fizycznych. |
C-4 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | ćwiczenia z zakresu termodynamiki | 4 |
T-L-2 | ćwiczenia z zakresu mechaniki płynów | 3 |
T-L-3 | ćwiczenia z zakresu optyki i elektryczności | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Równowaga sił w układzie mięśniowo-szkieletowym w warunkach statyki. Własności sprężyste materiałów, prawo Hooke’a, zjawiska rozciągania i ściskania tkanek. | 2 |
T-W-2 | Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia i układu oddechowego. | 2 |
T-W-3 | Elementy termodynamiki. Mechanizmy termoregulacji organizmów stałocieplnych. | 2 |
T-W-4 | Drgania i fale mechaniczne. Procesy przenoszenia i odbierania dźwięków. | 2 |
T-W-5 | Biofizyka widzenia. Światło jako źródło energii i informacji dla zwierząt. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdań | 6 |
A-L-3 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-4 | udział w konsultacjach | 2 |
A-L-5 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | czytanie zalecanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: test |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wystawiona w oparrciu o popranośc sporządzonych sprawozdań i aktywnośc na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B02_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym | Kn_1P_W07, Kn_1P_W23, Kn_1P_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B02_U01 Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie | Kn_1P_U04, Kn_1P_U02, Kn_1P_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kn_1P_B02_U02 Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski | Kn_1P_U04, Kn_1P_U02, Kn_1P_U09 | — | — | C-3, C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B02_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B02_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym | 2,0 | |
3,0 | Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe prawa i zasady. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B02_U01 Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych i rachunkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B02_U02 Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje "suche" wyniki bez umiejętność ich ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B02_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie włącza sie w prace zespołową Zaczyna szanować wykonana pracę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red.Feliks Jaroszyk, Biofizyka - podręcznik dla studentów, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 2011
- Stanisław Przestalski, Elementy fizyki biofizyki i agrofizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrrocławskiego, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Genowefa Ślósarek, Biofizyka molekularna z CD, Zjawiska. Instrumenty. Modelowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kane J.W., Strenheim M.M., Fizyka dla przyrodników t. 1,2,3, PWN, Warszawa
- Jóźwiak Z., Bartosz G., Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa