Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,60,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizyki z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętne wykorzystanie elementarnych wiadomości z biofizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach ożywionych, a także wzajemnego na siebie oddziaływania środowiska oraz zwierząt w nim żyjących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
C-3Nabycie umiejętności pomiaru podstawowych wielkości fizycznych.
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1ćwiczenia z zakresu termodynamiki4
T-L-2ćwiczenia z zakresu mechaniki płynów3
T-L-3ćwiczenia z zakresu optyki i elektryczności3
10
wykłady
T-W-1Równowaga sił w układzie mięśniowo-szkieletowym w warunkach statyki. Własności sprężyste materiałów, prawo Hooke’a, zjawiska rozciągania i ściskania tkanek.2
T-W-2Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia i układu oddechowego.2
T-W-3Elementy termodynamiki. Mechanizmy termoregulacji organizmów stałocieplnych.2
T-W-4Drgania i fale mechaniczne. Procesy przenoszenia i odbierania dźwięków.2
T-W-5Biofizyka widzenia. Światło jako źródło energii i informacji dla zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowanie sprawozdań6
A-L-3przygotowanie się do zajęć10
A-L-4udział w konsultacjach2
A-L-5czytanie wskazanej literatury8
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie zalecanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje2
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: test
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wystawiona w oparrciu o popranośc sporządzonych sprawozdań i aktywnośc na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B02_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym
Kn_1P_W07, Kn_1P_W23, Kn_1P_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B02_U01
Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
Kn_1P_U04, Kn_1P_U02, Kn_1P_U03C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2
Kn_1P_B02_U02
Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Kn_1P_U04, Kn_1P_U02, Kn_1P_U09C-3, C-4T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B02_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K04C-2, C-1, C-3, C-4T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B02_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym
2,0
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe prawa i zasady.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B02_U01
Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych i rachunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B02_U02
Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
2,0
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje "suche" wyniki bez umiejętność ich ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B02_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie włącza sie w prace zespołową Zaczyna szanować wykonana pracę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red.Feliks Jaroszyk, Biofizyka - podręcznik dla studentów, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 2011
  2. Stanisław Przestalski, Elementy fizyki biofizyki i agrofizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrrocławskiego, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Genowefa Ślósarek, Biofizyka molekularna z CD, Zjawiska. Instrumenty. Modelowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  2. Kane J.W., Strenheim M.M., Fizyka dla przyrodników t. 1,2,3, PWN, Warszawa
  3. Jóźwiak Z., Bartosz G., Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1ćwiczenia z zakresu termodynamiki4
T-L-2ćwiczenia z zakresu mechaniki płynów3
T-L-3ćwiczenia z zakresu optyki i elektryczności3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Równowaga sił w układzie mięśniowo-szkieletowym w warunkach statyki. Własności sprężyste materiałów, prawo Hooke’a, zjawiska rozciągania i ściskania tkanek.2
T-W-2Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia i układu oddechowego.2
T-W-3Elementy termodynamiki. Mechanizmy termoregulacji organizmów stałocieplnych.2
T-W-4Drgania i fale mechaniczne. Procesy przenoszenia i odbierania dźwięków.2
T-W-5Biofizyka widzenia. Światło jako źródło energii i informacji dla zwierząt.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowanie sprawozdań6
A-L-3przygotowanie się do zajęć10
A-L-4udział w konsultacjach2
A-L-5czytanie wskazanej literatury8
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie zalecanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje2
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B02_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Umiejętne wykorzystanie elementarnych wiadomości z biofizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach ożywionych, a także wzajemnego na siebie oddziaływania środowiska oraz zwierząt w nim żyjących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
Treści programoweT-W-2Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia i układu oddechowego.
T-W-1Równowaga sił w układzie mięśniowo-szkieletowym w warunkach statyki. Własności sprężyste materiałów, prawo Hooke’a, zjawiska rozciągania i ściskania tkanek.
T-W-3Elementy termodynamiki. Mechanizmy termoregulacji organizmów stałocieplnych.
T-W-5Biofizyka widzenia. Światło jako źródło energii i informacji dla zwierząt.
T-W-4Drgania i fale mechaniczne. Procesy przenoszenia i odbierania dźwięków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe prawa i zasady.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B02_U01Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
C-1Umiejętne wykorzystanie elementarnych wiadomości z biofizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach ożywionych, a także wzajemnego na siebie oddziaływania środowiska oraz zwierząt w nim żyjących.
Treści programoweT-W-2Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia i układu oddechowego.
T-W-1Równowaga sił w układzie mięśniowo-szkieletowym w warunkach statyki. Własności sprężyste materiałów, prawo Hooke’a, zjawiska rozciągania i ściskania tkanek.
T-W-3Elementy termodynamiki. Mechanizmy termoregulacji organizmów stałocieplnych.
T-W-5Biofizyka widzenia. Światło jako źródło energii i informacji dla zwierząt.
T-W-4Drgania i fale mechaniczne. Procesy przenoszenia i odbierania dźwięków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych i rachunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B02_U02Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pomiaru podstawowych wielkości fizycznych.
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-L-3ćwiczenia z zakresu optyki i elektryczności
T-L-1ćwiczenia z zakresu termodynamiki
T-L-2ćwiczenia z zakresu mechaniki płynów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje "suche" wyniki bez umiejętność ich ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B02_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
C-1Umiejętne wykorzystanie elementarnych wiadomości z biofizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach ożywionych, a także wzajemnego na siebie oddziaływania środowiska oraz zwierząt w nim żyjących.
C-3Nabycie umiejętności pomiaru podstawowych wielkości fizycznych.
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-L-3ćwiczenia z zakresu optyki i elektryczności
T-L-1ćwiczenia z zakresu termodynamiki
T-L-2ćwiczenia z zakresu mechaniki płynów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie włącza sie w prace zespołową Zaczyna szanować wykonana pracę.
3,5
4,0
4,5
5,0