Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Filogenetyka i ewolucja psa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filogenetyka i ewolucja psa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej i biologii komórki. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu morfologii i anatomii zwierząt domowych ze szczególnym uwzględnieniem psa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych oraz możliwosci ich wykorzystania w analizach. |
C-2 | Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej. |
C-3 | Zapoznanie z genezą i etapami ewolucji psa. Wskazanie historycznych przesłanek leżących u podstaw izolacji pierwotnego przodka z grup zwierząt dzikożyjących i jego stowarzyszenia z człowiekiem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych. | 1 |
T-A-2 | Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea). | 2 |
T-A-3 | Morfologiczne metody badań nad typami psów. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej. | 1 |
T-W-2 | Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt. | 1 |
T-W-3 | Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa. | 1 |
T-W-4 | Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych. | 1 |
T-W-5 | Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie studenta do zajęć | 4 |
A-A-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadząymi zajęcia | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie studenta do zaliczenia | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 5 |
A-W-2 | Zgłębianie zalecanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącymi | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | Kn_1P_W03 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | Kn_1P_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucyji psa. | Kn_1P_K01, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07 | — | — | C-2 | T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenie i udomwienie zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucyji psa. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hall B, Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Davis S.J.M., The archaeology of animals, B.T. Batsford Ltd, London, 1980
- Zeuner F.E., A history of domesticated animals, Hutchinson of London, London, 1963
- Clutton-Brock J., A natural history of domesticated mammals, Cambridge University Press, Cambridge, 1999
Literatura dodatkowa
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Rogers A., Genetic evidence for a Pleistocene population explosion, Evolution, 1995, Czasopismo Evolution 49, 608-615