Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Terapie z udziałem zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Terapie z udziałem zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD. | 1 |
T-L-2 | Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii | 1 |
T-L-3 | Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem. | 1 |
T-L-4 | Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny. | 1 |
T-L-5 | Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami. | 1 |
T-W-2 | Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć. | 1 |
T-W-3 | Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii. | 1 |
T-W-4 | Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty. | 1 |
T-W-5 | Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia | 5 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.1_W01 student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt | Kn_1P_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.1_U01 student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt, wymienia i opisuje pozostałe kryteria doboru zwierząt do terapii | Kn_1P_U08 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.1_K01 student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt | Kn_1P_K01, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.1_W01 student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.1_U01 student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt, wymienia i opisuje pozostałe kryteria doboru zwierząt do terapii | 2,0 | |
3,0 | student potrafi ocenić w stopniu podstawowymv cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.1_K01 student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008
- periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania psów, kotów, koni