Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Dogoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Dogoterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT7 5 0,60,50zaliczenie
wykładyW7 5 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenia z przedmiotów: psy rasowe, uzytkowanie psów, etologia i behawior, psychologia zwierząt,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.1
T-T-2Rasy psów predysponowanych do zajęć. Rasy niedopuszczane do zajęć.1
T-T-3Klasy wyszkolenia psa terapeuty wg Pol. Tow. Kynoterapeutycznego. Szkolenie i egzaminy psa do dogoterapii wg PTK i innych organizacji2
T-T-4Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.1
5
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.1
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”1
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.1
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty.1
T-W-5Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia5
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C38_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
Kn_1P_W17, Kn_1P_W13C-1T-T-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C38_U01
student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wymienia i opisuje kryteria doboru psów do terapii
Kn_1P_U09C-1T-T-1, T-T-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C38_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
Kn_1P_K01, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-W-5, T-W-1M-2, M-3, M-4, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C38_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C38_U01
student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wymienia i opisuje kryteria doboru psów do terapii
2,0
3,0student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wykorzystując od 3 do 5 ćwiczeń i zabaw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C38_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
2,0
3,0Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.1
T-T-2Rasy psów predysponowanych do zajęć. Rasy niedopuszczane do zajęć.1
T-T-3Klasy wyszkolenia psa terapeuty wg Pol. Tow. Kynoterapeutycznego. Szkolenie i egzaminy psa do dogoterapii wg PTK i innych organizacji2
T-T-4Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.1
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”1
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.1
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty.1
T-W-5Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej.1
5

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C38_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-T-4Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C38_U01student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wymienia i opisuje kryteria doboru psów do terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.
T-T-4Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wykorzystując od 3 do 5 ćwiczeń i zabaw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C38_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-W-5Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0