Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Środowiskowe przyczyny chorób psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środowiskowe przyczyny chorób psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu biochemii, anatomii i fizjologii psów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów. | 1 |
T-L-2 | Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt | 1 |
T-L-3 | Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia. | 1 |
T-L-4 | Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja. | 2 |
T-L-5 | Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami. | 1 |
T-W-2 | Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa. | 1 |
T-W-3 | Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów. | 1 |
T-W-4 | Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 6 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykladach | 4 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym wyklady | 1 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
M-4 | Konsultacje z prowadzącymi zajęcia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.1_W01 Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego. | Kn_1P_W21, Kn_1P_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.1_U01 Student potrafi w poprawny sposób ocenić środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami. | Kn_1P_U11, Kn_1P_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-3, M-4, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.1_K01 Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów. | Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-3, M-4, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.1_W01 Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego. | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia psów a rozwojem cywilizacji . Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne" psów . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.1_U01 Student potrafi w poprawny sposób ocenić środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami. | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje związek przyczynowo-skutkowy między zmianami pochodzenia antrpogenicznego w srodowisku życia psów a stanem ich zdrowia. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.1_K01 Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów. | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w podstawowym zakresie i zwykle tylko w razie konkretnej potrzeby uzupełnia swoją wiedzę z zakresu zagrozeń srodowiskowych zdrowia psychicznego i fizycznego psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fitko R., Jakubowski K., Zarys patofizjologii zwierząt, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
- Jethom Z., Grzybowski A., Medycyna zapobiegawcza i srodowiskowa, PZWL, Warszawa, 2000
- Krzymowski T., Przała J., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2005
- Zależnie od tematu, Prace przeglądowe, Medycyna weterynaryjna, Życie weterynaryjne, Magazyn weterynartyjny, liczne czasopisma z zakresu kynologii, 2011
- Case L., Pies: zachowanie, żywienie i zdrowie, Wydawnictwo Galaktyka, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo-Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2008