Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Środowiskowe przyczyny chorób psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Środowiskowe przyczyny chorób psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie
laboratoriaL5 6 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu biochemii, anatomii i fizjologii psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.1
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt1
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.1
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.2
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.1
6
wykłady
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.1
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.1
T-W-3Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.1
T-W-4Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-L-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury8
15
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykladach4
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów5
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wyklady1
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.1_W01
Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego.
Kn_1P_W21, Kn_1P_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-1M-3, M-4, M-1, M-2S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.1_U01
Student potrafi w poprawny sposób ocenić środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
Kn_1P_U11, Kn_1P_U03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-3, M-4, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.1_K01
Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów.
Kn_1P_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-3, M-4, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.1_W01
Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego.
2,0
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia psów a rozwojem cywilizacji . Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne" psów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.1_U01
Student potrafi w poprawny sposób ocenić środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje związek przyczynowo-skutkowy między zmianami pochodzenia antrpogenicznego w srodowisku życia psów a stanem ich zdrowia. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.1_K01
Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów.
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym zakresie i zwykle tylko w razie konkretnej potrzeby uzupełnia swoją wiedzę z zakresu zagrozeń srodowiskowych zdrowia psychicznego i fizycznego psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fitko R., Jakubowski K., Zarys patofizjologii zwierząt, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Jethom Z., Grzybowski A., Medycyna zapobiegawcza i srodowiskowa, PZWL, Warszawa, 2000
  3. Krzymowski T., Przała J., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2005
  4. Zależnie od tematu, Prace przeglądowe, Medycyna weterynaryjna, Życie weterynaryjne, Magazyn weterynartyjny, liczne czasopisma z zakresu kynologii, 2011
  5. Case L., Pies: zachowanie, żywienie i zdrowie, Wydawnictwo Galaktyka, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo-Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  3. Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.1
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt1
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.1
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.2
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.1
T-W-2Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.1
T-W-3Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.1
T-W-4Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-L-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykladach4
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów5
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wyklady1
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C24.1_W01Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.
T-W-3Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.
T-W-4Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia psów a rozwojem cywilizacji . Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne" psów .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C24.1_U01Student potrafi w poprawny sposób ocenić środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.
T-W-4Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje związek przyczynowo-skutkowy między zmianami pochodzenia antrpogenicznego w srodowisku życia psów a stanem ich zdrowia. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C24.1_K01Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.
T-W-3Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.
T-W-4Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym zakresie i zwykle tylko w razie konkretnej potrzeby uzupełnia swoją wiedzę z zakresu zagrozeń srodowiskowych zdrowia psychicznego i fizycznego psów
3,5
4,0
4,5
5,0