Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Położnictwo psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Położnictwo psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 7 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL5 11 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
C-3Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.4
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.2
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.2
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).2
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.1
11
wykłady
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.2
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).3
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach11
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W07C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
Kn_1P_U08, Kn_1P_U10, Kn_1P_U13C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_K01
Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
2,0
3,0Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
2,0
3,0Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_K01
Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
2,0
3,0Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu/noworodka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  2. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. England G., von Heimendahl A. (red), Położnictwo i neonatologia psa i kota, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014
  4. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J.D. (red), Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy., Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007
  2. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.4
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.2
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.2
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).2
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.1
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.2
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).3
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.2
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach11
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C13_W01Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
Treści programoweT-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C13_U01Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
Treści programoweT-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C13_K01Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów.
Treści programoweT-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu/noworodka
3,5
4,0
4,5
5,0