Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fermowy chów jeleniowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Fermowy chów jeleniowatych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,20,60zaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmu ssaków dziko żyjących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej organizacji, prowadzenia oraz zarządzania fermą jeleni i danieli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie założeń oraz projekt fermy jeleni lub danieli w zależności od jakości użytków zielonych. Zasady zakładania ferm jeleni i danieli. Zakup stada podstawowego.3
T-L-2Położenie fermy, charakterystyka warunków glebowych i klimatycznych. Ogrodzenie. Układ zagród. Podział na kwatery. Obsada i żywienie.2
T-L-3Wyposażenie fermy: zagroda manipulacyjna, korytarze przepędowe, kwatery grupujące, kwatery zimowe, magazynopaśniki.3
T-L-4Zabiegi pielęgnacyjne i weterynaryjne.2
10
wykłady
T-W-1Chów i hodowla jeleniowatych na świecie i w Polsce. Chów jeleniowatych jako alternatywna działalność na obszarach wiejskich.1
T-W-2Gatunki w chowie i hodowli. Podstawowe informacje dotyczące biologii jeleniowatych.2
T-W-3Kierunki produkcji. Produkcja mięsna. Hodowla zarodowa. Jeleniowate w chowie fermowym jako atrakcja dla turystów.2
T-W-4Organizacja rozrodu, utrzymania oraz żywienia w fermie. Wzrost i odchów cieląt od odłączenia do wieku 1,5 roku. Odłów i transport jeleniowatych.2
T-W-5Produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz ich charakterystyka.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć i udział w nich.10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie założeń i projekt fermy jeleni lub danieli.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.4
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy jeleniowatych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_W06
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki jeleniowatych w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
Kn_1P_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_U18
Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
Kn_1P_U18C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_W06
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki jeleniowatych w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować gatunków jeleniowatych utrzymywanych w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu fermy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_U18
Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, ogólnie analizuje uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych i efektywność ekonomiczną produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dmuchowski B., Dmuchowska T. (red.), Podstawy hodowli fermowej jeleniowatych - warsztaty szkoleniowe., Wyd. Stacja Badawcza IPPAN w Kosewie Górnym., Kosewo Górne., 2003
  2. Nüβlein F., Łowiectwo, podręcznik., Wyd. Galaktyka., Łódź, 2005
  3. Dmuchowski B., Wzrost i rozwój cieląt jelenia europejskiego Cervus elaphus hippelaphus w hodowli fermowej w Kosewie Górnym. Rozprawa doktorska., WYdział Bioinżynierii Zwierzat UWM w Olsztynie., Olsztyn, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bobek B., Morow K., Perzanowski K., Kosobucka M., Jeleń. Monografia przyrodniczo-łowiecka., Wydawnictwo Świat., Warszawa., 1992
  2. Susek K. E., Wybrane wskaźniki użytkowe samców daniela europejskiego (Dama dama L.) utrzymywanych w chowie fermowym. Praca magisterska., Uniwesytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie., Olsztyn, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie założeń oraz projekt fermy jeleni lub danieli w zależności od jakości użytków zielonych. Zasady zakładania ferm jeleni i danieli. Zakup stada podstawowego.3
T-L-2Położenie fermy, charakterystyka warunków glebowych i klimatycznych. Ogrodzenie. Układ zagród. Podział na kwatery. Obsada i żywienie.2
T-L-3Wyposażenie fermy: zagroda manipulacyjna, korytarze przepędowe, kwatery grupujące, kwatery zimowe, magazynopaśniki.3
T-L-4Zabiegi pielęgnacyjne i weterynaryjne.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chów i hodowla jeleniowatych na świecie i w Polsce. Chów jeleniowatych jako alternatywna działalność na obszarach wiejskich.1
T-W-2Gatunki w chowie i hodowli. Podstawowe informacje dotyczące biologii jeleniowatych.2
T-W-3Kierunki produkcji. Produkcja mięsna. Hodowla zarodowa. Jeleniowate w chowie fermowym jako atrakcja dla turystów.2
T-W-4Organizacja rozrodu, utrzymania oraz żywienia w fermie. Wzrost i odchów cieląt od odłączenia do wieku 1,5 roku. Odłów i transport jeleniowatych.2
T-W-5Produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz ich charakterystyka.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć i udział w nich.10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie założeń i projekt fermy jeleni lub danieli.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.4
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.2_W06Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki jeleniowatych w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej organizacji, prowadzenia oraz zarządzania fermą jeleni i danieli.
Treści programoweT-W-3Kierunki produkcji. Produkcja mięsna. Hodowla zarodowa. Jeleniowate w chowie fermowym jako atrakcja dla turystów.
T-W-2Gatunki w chowie i hodowli. Podstawowe informacje dotyczące biologii jeleniowatych.
T-W-4Organizacja rozrodu, utrzymania oraz żywienia w fermie. Wzrost i odchów cieląt od odłączenia do wieku 1,5 roku. Odłów i transport jeleniowatych.
T-W-5Produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz ich charakterystyka.
T-W-1Chów i hodowla jeleniowatych na świecie i w Polsce. Chów jeleniowatych jako alternatywna działalność na obszarach wiejskich.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy jeleniowatych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować gatunków jeleniowatych utrzymywanych w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu fermy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.2_U18Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej organizacji, prowadzenia oraz zarządzania fermą jeleni i danieli.
Treści programoweT-W-3Kierunki produkcji. Produkcja mięsna. Hodowla zarodowa. Jeleniowate w chowie fermowym jako atrakcja dla turystów.
T-W-2Gatunki w chowie i hodowli. Podstawowe informacje dotyczące biologii jeleniowatych.
T-W-4Organizacja rozrodu, utrzymania oraz żywienia w fermie. Wzrost i odchów cieląt od odłączenia do wieku 1,5 roku. Odłów i transport jeleniowatych.
T-W-5Produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz ich charakterystyka.
T-W-1Chów i hodowla jeleniowatych na świecie i w Polsce. Chów jeleniowatych jako alternatywna działalność na obszarach wiejskich.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy jeleniowatych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, ogólnie analizuje uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych i efektywność ekonomiczną produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.2_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej organizacji, prowadzenia oraz zarządzania fermą jeleni i danieli.
Treści programoweT-W-3Kierunki produkcji. Produkcja mięsna. Hodowla zarodowa. Jeleniowate w chowie fermowym jako atrakcja dla turystów.
T-W-2Gatunki w chowie i hodowli. Podstawowe informacje dotyczące biologii jeleniowatych.
T-W-4Organizacja rozrodu, utrzymania oraz żywienia w fermie. Wzrost i odchów cieląt od odłączenia do wieku 1,5 roku. Odłów i transport jeleniowatych.
T-W-5Produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz ich charakterystyka.
T-W-1Chów i hodowla jeleniowatych na świecie i w Polsce. Chów jeleniowatych jako alternatywna działalność na obszarach wiejskich.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy jeleniowatych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0