Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Chów ptaków użytkowych i ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów ptaków użytkowych i ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków użytkowych i ozdobnych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu ptaków uzytkowych i ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras ptaków użytkowych i ozdobnych. | 2 |
T-L-2 | Topografia, morfologia i anatomia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Rozpoznawanie piór wybranych gatunków. | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkości komory powietrznej. | 2 |
T-L-4 | Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. | 2 |
T-L-5 | Układanie dawek żywieniowych dla ptaków użytkowych i ozdobnych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie ptaków użytkowych i ozdobnych. Znaczenie produkcji drobiarskiej. | 1 |
T-W-2 | Gatunki, typy użytkowe i rasy ptaków użytkowych i ozdobnych. | 1 |
T-W-3 | Technika chowu ptaków w zależności od gatunku. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu. | 2 |
T-W-4 | Podstawy rozrodu i użytkowanie nieśne. Technika lęgów naturalnych i sztucznych. | 2 |
T-W-5 | Specyfika żywienia ptaków, zasady komponowania mieszanek i układania dawek pokarmowych. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 7 |
A-L-4 | Praca własna studenta | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wyklad konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Film |
M-5 | Pokaz |
M-6 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07.4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków uzytkowych i ozdobnych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków. | Kn_1P_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-4, M-3, M-2, M-5, M-6 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07.4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu ptaków użytkowych i ozdobnych. Potrafi przeprowadzić ocenę jakości jaj. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków. | Kn_1P_U18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-4, M-3, M-2, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07.4_K01 Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej | Kn_1P_K04 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-2, M-6 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07.4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków uzytkowych i ozdobnych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07.4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu ptaków użytkowych i ozdobnych. Potrafi przeprowadzić ocenę jakości jaj. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi z wydatną pomocą nauczyciela przeprowadzić ocenę jakości jaj, oraz ułożyć dawkę pokarmową z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07.4_K01 Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Jan Jankowski, Hodowla i uzytkowanie drobiu, PWRiL, Warszawa, 2012
- Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999
- Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
- praca zbiorowa pod redakcją D. Jamroz i A. Potkańskiego, Żywienie Zwierząt i Paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa pod redakcją M. Mazurkiewicza, Choroby drobiu, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1995
- D.Szczerbińska, D.Majewska, A.Dańczak, Z.Tarasewicz, Emu, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- praca zbiorowa pod redakcją Ewy Świerczewskiej, Hodowla i użytkowanie drobiu, SGGW, Warszawa, 1993
- Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
- E. Świerczewska, M. Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, SGGW, Warszawa, 1999
- A. Faruga, J. Jankowski, Indyki- hodowla i Użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 1996