Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chowu i hodowli świń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy chowu i hodowli świń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, fizjologii i żywienia zwierząt oraz paszoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.2
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.2
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.2
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.2
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.2
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń1
T-W-2Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń.1
T-W-3Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń.1
T-W-4Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce.1
T-W-5Cechy użytkowe trzody chlewnej.1
T-W-6Metody krzyżowania towarowego.2
T-W-7Wychów prosiąt.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Czytanie wskazanej literatury4
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Filmy tematyczne
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.2_W02
Student wymienia i charakteryzuje cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, charakteryzuje irasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację, cel i zadania hodowli i chowu świń.
Kn_1P_W06C-1T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-5, M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.2_U02
Student pod kierunkiem prowadzacego potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej.
Kn_1P_U09C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-3, M-2, M-6S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.2_K01
Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych.
Kn_1P_K04C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-3, M-4, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.2_W02
Student wymienia i charakteryzuje cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, charakteryzuje irasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację, cel i zadania hodowli i chowu świń.
2,0Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.2_U02
Student pod kierunkiem prowadzacego potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej.
2,0Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń
3,0Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie
5,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.2_K01
Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod. red. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, ART, Olsztyn, 1998
  2. pod red. Czarnecki R., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Grodzki H, Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
  2. Ogólnopolskie czasopismo specjalistycze dla hodowców i producentów świń, Trzoda chlewna, Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze sp. z o.o., Poznań, 2011, miesięcznik - wykorzystanie w kolejnych latach
  3. Babicz i in., Hodowla i chów świń, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.2
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.2
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.2
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.2
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń1
T-W-2Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń.1
T-W-3Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń.1
T-W-4Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce.1
T-W-5Cechy użytkowe trzody chlewnej.1
T-W-6Metody krzyżowania towarowego.2
T-W-7Wychów prosiąt.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Czytanie wskazanej literatury4
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09.2_W02Student wymienia i charakteryzuje cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, charakteryzuje irasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację, cel i zadania hodowli i chowu świń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-W-3Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń.
T-W-7Wychów prosiąt.
T-W-1Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń
T-W-2Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń.
T-W-4Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce.
T-W-5Cechy użytkowe trzody chlewnej.
Metody nauczaniaM-5Filmy tematyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.
4,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09.2_U02Student pod kierunkiem prowadzacego potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.
T-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń
3,0Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie
5,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09.2_K01Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.
T-L-3Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń.
T-L-4Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej.
T-L-1Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych.
T-L-5Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny