Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla zwierząt amatorskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z fizjologii i anatomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich.6
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami2
T-L-3Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich2
10
wykłady
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka. Cele i zadania chowu i hodowli zwierząt amatorskich2
T-W-3Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich.1
T-W-4Rozród zwierząt amatorskich.1
T-W-5Zapobieganie chorobom oraz postępowanie ze zwierzętami chorymi2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie wystapienia z wybranego materiału8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-5Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do dyskusji na wybrane tematy5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film dydaktyczny
M-5Wyjazd studyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.1_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
Kn_1P_W22C-1T-W-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-5, M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.1_U01
Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich
Kn_1P_U03C-1T-W-2, T-L-3, T-L-2M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.1_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Kn_1P_K03C-1T-W-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.1_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
2,0Student nie zna zasad prwidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,0Student w sposób umiarkowany objaśnia zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,5Student orientuje się i tłumaczy niektóre zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,0Student orientuje się i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,5Student orientuje się, zna i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
5,0Student zna, i tłumaczy zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.1_U01
Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich
2,0Student nie umie planować podejmowania świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,0Student w niewielkim stoponiu umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,5Student umie formułować decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,0Student umie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,5Student umie świadomie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
5,0Student umie świadomie formułować, oceniać i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.1_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich, jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego

Literatura podstawowa

  1. Uglorz M., Atlas zwierząt domowych, SBM Sp.z o.o, Warszawa, 2018, I
  2. Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I
  3. Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008, I

Literatura dodatkowa

  1. Orel M. Redaktor naczelny, Fauna & Flora Miesiecznik ogólnopolski, Fauna & Flora, Opole, 2022
  2. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorkich, UWM, Olsztyn, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich.6
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami2
T-L-3Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka. Cele i zadania chowu i hodowli zwierząt amatorskich2
T-W-3Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich.1
T-W-4Rozród zwierząt amatorskich.1
T-W-5Zapobieganie chorobom oraz postępowanie ze zwierzętami chorymi2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie wystapienia z wybranego materiału8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do dyskusji na wybrane tematy5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.1_W01Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie i zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.
Treści programoweT-W-3Prawidłowe żywienie i pielęgnacja zwierząt amatorskich.
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami
T-L-1Omówienie zagadnień związanych z hodowlą i chowem wybranych gatunków zwierząt amatorskich.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-5Wyjazd studyjny
M-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad prwidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,0Student w sposób umiarkowany objaśnia zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierząt amatorskich
3,5Student orientuje się i tłumaczy niektóre zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,0Student orientuje się i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
4,5Student orientuje się, zna i tłumaczy większość zasad prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
5,0Student zna, i tłumaczy zasady prawidłowego chowu i hodowli zwierzat amatorskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.1_U01Student umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z hodowlą i chowem zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.
Treści programoweT-W-2Znaczenie zwierzat amatorkich dla człowieka. Cele i zadania chowu i hodowli zwierząt amatorskich
T-L-3Projektowanie pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt amatorskich
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie planować podejmowania świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,0Student w niewielkim stoponiu umie planować podejmowanie świadomych decyzji związanych z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
3,5Student umie formułować decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,0Student umie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
4,5Student umie świadomie formułować i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
5,0Student umie świadomie formułować, oceniać i łączyć decyzje związane z chowem i hodowlą zwierząt amatorskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C08.1_K01Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom bioróżnorodności zwierząt amatorskich oraz prowadzenia prawidłowego chowu i hodowli spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania gatunków.
Treści programoweT-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.
T-L-2Prawidłowa pielęgancja i postepowanie ze zwierzętami
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich, jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt amatorskich i jest zdeterminowany do poszerzania swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego