Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Organizacja socjalna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Organizacja socjalna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna pochodzenie psa domowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce3
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów1
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"2
6
wykłady
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu1
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów1
T-W-3Sposoby komunikacji psów3
T-W-4Rytuałały u psów1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2studiowanie piśmiennictwa9
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3studiowanie piśmiennictwa7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-4Metoda praktyczna - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.3_W01
Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały
Kn_1P_W04, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.3_U01
Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.3_W01
Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.3_U01
Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  3. Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
  4. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  5. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce3
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów1
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu1
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów1
T-W-3Sposoby komunikacji psów3
T-W-4Rytuałały u psów1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2studiowanie piśmiennictwa9
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3studiowanie piśmiennictwa7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.3_W01Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami
Treści programoweT-L-2Nauka podstawowych rytuałów
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów
T-W-3Sposoby komunikacji psów
T-W-4Rytuałały u psów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.3_U01Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami
Treści programoweT-L-2Nauka podstawowych rytuałów
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów
T-W-3Sposoby komunikacji psów
T-W-4Rytuałały u psów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.3_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami
Treści programoweT-L-2Nauka podstawowych rytuałów
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów
T-W-3Sposoby komunikacji psów
T-W-4Rytuałały u psów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0