Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Praktyka szkoleniowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Praktyka szkoleniowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR6 180 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawy BHP przy pracy z psami
W-2Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu szkolenia psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawami szkolenia psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zasady BHP podczas pracy z psami45
T-PR-2Metody szkolenia psów45
T-PR-3Nauka podstawowych komend w praktyce45
T-PR-4Zasady przygotowania psa do treningi45
180

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w praktyce144
A-PR-2Wypełnianie dzienniczka praktyk9
A-PR-3Przygotowanie do zajęć9
A-PR-4Studiowanie piśmiennictwa9
A-PR-5Przygotowanie do egzaminu9
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Obserwacje
M-5Dzienniczek praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C02-2_W01
Student zna podstawowe zasady dotyczące metod szkolenia psów w zależności od ich sposobu użytkowania
Kn_1P_W09, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-PR-1, T-PR-4, T-PR-3, T-PR-2M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C02-2_U01
Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe komendy stosowane w szkoleniu psów
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08C-1T-PR-1, T-PR-4, T-PR-3, T-PR-2M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C02-2_K01
Student ma świadomość znaczenia pracy szkoleniowej z psem
Kn_1P_K01, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-PR-1, T-PR-4, T-PR-3, T-PR-2M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C02-2_W01
Student zna podstawowe zasady dotyczące metod szkolenia psów w zależności od ich sposobu użytkowania
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady dotyczące metod szkolenia psów w zależności od ich sposobu użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C02-2_U01
Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe komendy stosowane w szkoleniu psów
2,0
3,0Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe komendy stosowane w szkoleniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C02-2_K01
Student ma świadomość znaczenia pracy szkoleniowej z psem
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia pracy szkoleniowej z psem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górny B., Nowoczesne szkolenie psów tropiących (ebook), Wydawnictwo Multico, Warszawa, 2010
  2. Olkowicz K., Nietypowy mundurowy. Psy do zadań specjalnych, Wydawnictwo Rebis, Poznań, 2021
  3. Amo C., Szkolenie psów krok po kroku, Wydawnictwo Delta W-Z, Warszawa, 2008

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zasady BHP podczas pracy z psami45
T-PR-2Metody szkolenia psów45
T-PR-3Nauka podstawowych komend w praktyce45
T-PR-4Zasady przygotowania psa do treningi45
180

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w praktyce144
A-PR-2Wypełnianie dzienniczka praktyk9
A-PR-3Przygotowanie do zajęć9
A-PR-4Studiowanie piśmiennictwa9
A-PR-5Przygotowanie do egzaminu9
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-2_W01Student zna podstawowe zasady dotyczące metod szkolenia psów w zależności od ich sposobu użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami szkolenia psów
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP podczas pracy z psami
T-PR-4Zasady przygotowania psa do treningi
T-PR-3Nauka podstawowych komend w praktyce
T-PR-2Metody szkolenia psów
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Obserwacje
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady dotyczące metod szkolenia psów w zależności od ich sposobu użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-2_U01Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe komendy stosowane w szkoleniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami szkolenia psów
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP podczas pracy z psami
T-PR-4Zasady przygotowania psa do treningi
T-PR-3Nauka podstawowych komend w praktyce
T-PR-2Metody szkolenia psów
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Obserwacje
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe komendy stosowane w szkoleniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-2_K01Student ma świadomość znaczenia pracy szkoleniowej z psem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami szkolenia psów
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP podczas pracy z psami
T-PR-4Zasady przygotowania psa do treningi
T-PR-3Nauka podstawowych komend w praktyce
T-PR-2Metody szkolenia psów
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Obserwacje
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia pracy szkoleniowej z psem
3,5
4,0
4,5
5,0