Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Profilaktyka chorób środowiskowych i odzwierzęcych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka chorób środowiskowych i odzwierzęcych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwieręcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe. | 2 |
T-L-2 | Ocena zagrożenia i ograniczanie narażenia na hałas | 2 |
T-L-3 | Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy. | 2 |
T-L-4 | Analiza czynników szkodliwych obecnych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania | 2 |
T-L-5 | Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych | 2 |
T-L-6 | Ocena parazytologiczna środowiska. | 2 |
T-L-7 | Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – sposoby zapobiegania zatruciom. | 2 |
T-L-8 | Zanieczyszczenia środowiskowe w żywności – ocena dziennego pobrania wraz z dietą. Ocena ryzyka zdrowotnego (health risk index) | 3 |
17 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojecie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń. | 1 |
T-W-2 | Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt. | 1 |
T-W-3 | Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi. | 1 |
T-W-4 | Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt. | 1 |
T-W-5 | Choroby zwierząt zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Omówienie najważniejszych chorób. | 1 |
T-W-6 | Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej). Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych. | 2 |
T-W-7 | Problemy zdrowotne na obszarach wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarach wysoko uprzemysłowionych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 17 |
A-L-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | studiowanie piśmiennictwa | 11 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pokaz i metoda praktyczna |
M-3 | pogadanka, objaśnienie |
M-4 | ćwiczenie projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B18_W01 Student zna czynniki środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego, wpływające na stan zdrowia ludzi i zwierząt. | Kn_1P_W21, Kn_1P_W22 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Kn_1P_B18_W02 Student zna podstawowe zasady ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska. | Kn_1P_W21 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B18_U01 Student analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i opracowuje programy profilaktyczne | Kn_1P_U11 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B18_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt. | Kn_1P_K03 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kn_1P_B18_K02 Student rozumię potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt. | Kn_1P_K03 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B18_W01 Student zna czynniki środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego, wpływające na stan zdrowia ludzi i zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i omawia większość czynników środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, wpływających na zdrowie ludzi i zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B18_W02 Student zna podstawowe zasady ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student omawia podstawowe zasady ochrony przez chorobami środowiskowymi i odzwierzęcymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B18_U01 Student analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i opracowuje programy profilaktyczne | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i na tej podstawie opracowuje programy profilaktyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B18_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B18_K02 Student rozumię potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo – rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993
- Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008
- Glinski Z., Kostro K., Choroby zakaźne zwierząt z zarysem epidemiologii weterynaryjnej i zoonoz, PWRiL, Warszawa, 2003