Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Nutriproteomika i podstawy metabolomiki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutriproteomika i podstawy metabolomiki | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
W-2 | Podstawowa wiedza z biologii komórki. |
W-3 | Podstawowa wiedza z biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością badania zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a zmianami w funkcjonowaniu białek, szlaków metabolicznych oraz sygnałowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Wpływ bioaktywnych składników diety na szlaki sygnałowe. | 2 |
T-A-2 | Przykłady badań wskazujące na możliwość wykorzystania nutriproteomiki i metabolomiki w badaniach żywieniowych u psów oraz innych zwierząt. | 2 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Techniki „omiczne” w badaniu biologii systemów. Właściwości proteomu i metabolomu. Pojęcie nutriproteomiki. Badanie zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicz-nych i sygnałowych. Możliwości wykorzystania nutripro-teomiki w żywieniu psów i innych zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do narzędzi wykorzytywanych w proteomice. Peptydy i białka pochodzące z produktów żywnościowych wywołujących alergie. Wykorzystanie badań z zakresu nutriproteomiki do formułowania indywidualnych zaleceń dietetycznych. Aplikacja narzędzi proteomicznych do izolacji i oczyszczania nutraceutyków. | 2 |
T-W-3 | Definicja metabolomu żywności i żywienia. Strategie badania metabolomu. Interaktywność składników żywieniowych a metabolom. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 4 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia temetyki wykładów. | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_28_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować pojęcie nutriproteomiki oraz metabolomiki oraz zna mozliwości wykorzystania narzędzi proteomicznych w żywieniu psów i innych zwierząt. | Kninz_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_28_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Ponadto umie określić zależności wystepujące pomiędzy dietą a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicznych i sygnałowych. | Kninz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_28_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość możliwości wykorzystania nutriproteomiki w żywieniu psów i innych zwierząt. | Kninz_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_28_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować pojęcie nutriproteomiki oraz metabolomiki oraz zna mozliwości wykorzystania narzędzi proteomicznych w żywieniu psów i innych zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_28_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Ponadto umie określić zależności wystepujące pomiędzy dietą a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicznych i sygnałowych. | 2,0 | |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_28_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość możliwości wykorzystania nutriproteomiki w żywieniu psów i innych zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej. W ograniczony sposób uczestniczy w dyskusji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silberring, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011
- Doonan Shawn, Białka i peptydy., Wydawnictwo Szkolne PWN, 2008
- Alejandro Cifuentes Ed., Foodomics. Advanced Mass Spectrometry in Modern Food Science and Nutrition., Wiley Sciences, 2013