Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Doświadczalnictwo w kynologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doświadczalnictwo w kynologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu hodowli i użytkowania psów. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu stosowania metod i testów statystycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, technikami i metodami wykonywania doświadczeń żywieniowych i biologiczno-hodowlanych, zasadami opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz podstawowymi zasadami pisania i prezentowania prac naukowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza obserwacji i doświadczeń naukowych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach. Czynności w procesie rozwiązywania problemów badawczych. Sformułowanie i uzasadnienie problemu badawczego. Sformułowanie tematu pracy, hipotezy badawczej i celu badań. Opracowanie procedury badawczej. Opracowanie harmonogramu badań oraz opis przewidywanych wyników. | 8 |
T-L-2 | Schematy doboru testów statystycznych do opracowania wyników badań. | 2 |
T-L-3 | Najczęściej popełniane błędy przy planowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń naukowych, przy opracowaniu ich wyników oraz przy pisaniu pracy. | 2 |
T-L-4 | Analiza struktury pracy naukowej i prezentowania wyników badań doświadczalnych. Graficzne i tabelaryczne przedstawianie wyników badań. | 2 |
T-L-5 | Sposoby prezentowania wyników doświadczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy planowania doświadczeń. Podstawowe pojęcia doświadczalnictwa. | 3 |
T-W-2 | Sposoby doboru próby i obliczanie jej liczebności. | 1 |
T-W-3 | Podstawowe układy doświadczalne. | 1 |
T-W-4 | Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. | 1 |
T-W-5 | Opracowanie wyników doświadczeń. Interpretacja i przedstawienie wyników doświadczeń. Zasady i formy opracowania pisemnego doświadczenia. Podstawowe zasady pisania prac naukowych. Rodzaje publikacji naukowych. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć i udział w nich. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności rozwiązywania zadania problemowego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena indywidualnej pracy studenta i aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie sprawdzianu oraz ocen indywidualnych studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_13_W01 Student definiuje pojęcia stosowane w doświadczalnictwie oraz posiada wiedzę na temat zasad planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych, technik i metod wykonywania doświadczeń, zasad opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych. | Knlic_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_13_U01 Student umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych, opracowć i zinterpretować uzyskane wyniki badań oraz napisać i zaprezentować pracę naukową. | Knlic_2A_U03 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_13_K01 Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu i interpretacji wyników oraz przy pisaniu i prezentowaniu prac naukowych. Jest świadomy problemów etycznych występujęcych przy przeprowadzaniu badań i doświadczeń na zwierzętach. | Knlic_2A_K01, Knlic_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_13_W01 Student definiuje pojęcia stosowane w doświadczalnictwie oraz posiada wiedzę na temat zasad planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych, technik i metod wykonywania doświadczeń, zasad opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna definicje podstawowych pojęć stosowanych w doświadczalnictwie. W stopniu dostatecznym wymienia i opisuje zasady planowania i prowadzenia badań/doświadczeń naukowych w kynologii, wymienia techniki i metody wykonywania doświadczeń, zna w stopniu podstawowym zasady opracowania wyników doświadczeń oraz pisania prac naukowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_13_U01 Student umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych, opracowć i zinterpretować uzyskane wyniki badań oraz napisać i zaprezentować pracę naukową. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych oraz umie opracowć uzyskane wyniki badań popełniając jednak przy tym kilka błędów, umie w stopniu dostatecznym napisać pracę naukową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_13_K01 Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu i interpretacji wyników oraz przy pisaniu i prezentowaniu prac naukowych. Jest świadomy problemów etycznych występujęcych przy przeprowadzaniu badań i doświadczeń na zwierzętach. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu wykazuje zainteresowanie i rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu wyników i pisaniu prac naukowych, w niewielkim stopniu jest świadomy występowania problemów etycznych przy prowadzeniu badań i doświadczeń na zwierzętach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Apanowicz J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „BERNARDINUM”, Gdynia, 2002
- Kozłowska M., Przewodnik po dobrej praktyce eksperymentalnej., Polskie Towarzystwo Biometryczne, Poznań, 2014
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 4
Literatura dodatkowa
- Krajewski M., O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Uniwersytet Śląski, Gliwice, 2010
- Stanisz A., Biostatystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
- Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2001