Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Fizjoprofilaktyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjoprofilaktyka psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 8 0,60,50zaliczenie
wykładyW3 6 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie chorób i ich profilaktyki u psów po urazach, psów otyłych,starszych oraz w zakresie schorzeń układu kostno-mięsniowego.
W-2Znajomość biologii, anatomii i fizjologii psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
C-2Zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania fitnessu dla psów
C-3Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami
C-4Opanowanie podstaw w zakresie fitnessu dla psów. Dobór odpowiedniego sprzętu i zasady prawidłowej pracy z psem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.1
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.1
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.1
T-L-4Program treningu zdrowotnego.1
T-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.1
T-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.1
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych1
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych1
8
wykłady
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.1
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.1
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.1
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.1
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające1
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa3
A-L-3Praca własna studenta4
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa3
A-W-3Praca własna studenta1
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-3Metody przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Wypowiedź ustna
S-3Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
S-4Ocena formująca: Aktywność studenta
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_36_W01
Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu.
Kn_2A_W07C-1T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
Kn_2A_36_W02
Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
Kn_2A_W07C-1T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
Kn_2A_36_W03
Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów
Kn_2A_W02C-2, C-3T-W-5M-4S-4, S-5, S-6
Kn_2A_36_W04
Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa
Kn_2A_W07C-3, C-4T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-4, M-5S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_36_U01
Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa.
Kn_2A_U03C-1T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
Kn_2A_36_U02
Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa
Kn_2A_U03C-2, C-3, C-4T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-5, T-W-6M-4, M-5S-4, S-5, S-6
Kn_2A_36_U03
Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia
Kn_2A_U03C-2, C-3T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-6M-4, M-5S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_36_K01
Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
Kn_2A_K03C-1T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-4, S-5, S-3
Kn_2A_36_K02
Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
Kn_2A_K04C-1T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1S-1
Kn_2A_36_K03
Student nabędzie zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz będzie potrafił ułożyć program treningu fitness
Kn_2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_36_W01
Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji między budową i funkcjonowaniem organizm psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_W02
Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
2,0
3,0Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_W03
Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_W04
Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa
2,0
3,0Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_36_U01
Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa.
2,0
3,0Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_U02
Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa
2,0
3,0Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_U03
Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia
2,0
3,0Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_36_K01
Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
2,0
3,0Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_K02
Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
2,0
3,0Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_K03
Student nabędzie zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz będzie potrafił ułożyć program treningu fitness
2,0
3,0Student nabył zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz potrafi ułożyć program treningu fitness
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sullivan Karen, Ćwicz razem ze swoim psem. Poradnik zdrowego stylu życia, Bellona, Warszawa, 2009
  2. Halina Purzyc, Anatomia zwierząt do kolorowania. Aparat ruchu, Edra Urban & Partner Sp. z o. o., Wrocław, 2017
  3. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, 2004
  4. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  5. Rehabilitacja i fizjoterapia w weterynarii, Edra Urban & Partner, 2011
  6. M. Christine Zink , Janet B. Van Dyke, Canine Sports Medicine and Rehabilitation, John Wiley & Sons, Inc., 2013
  7. Millis Darryl L., Levine David, Taylor Robert A., Rehabilitacja psów, Edra Urban & Partner, 2016
  8. M. Christine Zink , Janet B. Van Dyke, Canine Sports Medicine and Rehabilitation, John Wiley & Sons, Inc., 2013

Literatura dodatkowa

  1. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.1
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.1
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.1
T-L-4Program treningu zdrowotnego.1
T-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.1
T-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.1
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych1
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.1
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.1
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.1
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.1
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające1
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa3
A-L-3Praca własna studenta4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa3
A-W-3Praca własna studenta1
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_W01Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-3Metody przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Wypowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji między budową i funkcjonowaniem organizm psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_W02Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-4Program treningu zdrowotnego.
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-3Metody przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_W03Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania fitnessu dla psów
C-3Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami
Treści programoweT-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność studenta
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_W04Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-3Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami
C-4Opanowanie podstaw w zakresie fitnessu dla psów. Dobór odpowiedniego sprzętu i zasady prawidłowej pracy z psem
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-4Program treningu zdrowotnego.
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność studenta
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_U01Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-4Program treningu zdrowotnego.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-3Metody przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_U02Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania fitnessu dla psów
C-3Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami
C-4Opanowanie podstaw w zakresie fitnessu dla psów. Dobór odpowiedniego sprzętu i zasady prawidłowej pracy z psem
Treści programoweT-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność studenta
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_U03Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania fitnessu dla psów
C-3Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami
Treści programoweT-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
M-5Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność studenta
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_K01Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-4Program treningu zdrowotnego.
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność studenta
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_K02Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-4Program treningu zdrowotnego.
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_K03Student nabędzie zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz będzie potrafił ułożyć program treningu fitness
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
C-2Zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania fitnessu dla psów
C-3Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami
C-4Opanowanie podstaw w zakresie fitnessu dla psów. Dobór odpowiedniego sprzętu i zasady prawidłowej pracy z psem
Treści programoweT-L-5Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-2Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-4Program treningu zdrowotnego.
T-L-3Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-6Sprzęt do ćwiczeń z psami. Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego.
T-L-7Formy treningu fitness. Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych
T-L-8Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające. Rozgrzewka. Streching. Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych
T-W-3Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-4Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-2Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness. Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów.Ćwiczenia siłowe i wzmacniające
T-W-6Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych.Motywacja psa podczas ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz potrafi ułożyć program treningu fitness
3,5
4,0
4,5
5,0