Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Komunikacja międzykulturowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja międzykulturowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii oraz psychologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych zachodzących w grupach zróżnicowanych kulturowo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.1
T-W-2Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne) oraz komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).1
T-W-3Kultura i jej elementy (język, symbole, normy, wartości, przekonania, elementy poznawcze). Świadomość i tzw. inteligencja kulturowa (CI, CQ)1
T-W-4Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym – teorie i modele, różnice w stylach komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna).1
T-W-5Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej wielokulturowego zespołu.1
T-W-6Wprowadzanie zmian w wielokulturowych organizacjach - hierarchia i relacje.1
T-W-7Czynniki utrudniające prawidłową komunikację międzykulturową (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.1
T-W-8Różnorodność kulturowa w wielokulturowych organizacjach – tolerancja wobec odrębności kulturowej.1
T-W-9Współpraca i rozwiązywanie problemów w środowisku wielokulturowym. Różnice zachowań biznesowych. Zaliczenie przedmiotu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładów, analiza literatury6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.7_W01
Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji społecznej oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające jej skuteczny proces w zróżnicowanych kulturowo grupach (m.in. w odniesieniu do edukacji, pracy zawodowej).
Kn_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.7_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
Kn_2A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.7_K01
Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
Kn_2A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.7_W01
Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji społecznej oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające jej skuteczny proces w zróżnicowanych kulturowo grupach (m.in. w odniesieniu do edukacji, pracy zawodowej).
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy - popełnia jednak błędy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.7_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
2,0
3,0Student poprawnie posługuje się wybranymi pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji z uwzględnieniem różnic kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.7_K01
Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
2,0
3,0Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Nie unika również podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Stonehouse G., Globalizacja – strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa, 2001
  3. J. Gajda, Antropologia kulturowa., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2003
  4. G. Hofstede, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2000
  5. C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstowe, Stereotypy i uprzedzenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 1999

Literatura dodatkowa

  1. J. Olędzki, Komunikowanie w świecie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-1R, Warszawa, 2001
  2. Ł. Sułkowski, Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002
  3. A. Wierzbicka, Język - umysł- kultura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.1
T-W-2Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne) oraz komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).1
T-W-3Kultura i jej elementy (język, symbole, normy, wartości, przekonania, elementy poznawcze). Świadomość i tzw. inteligencja kulturowa (CI, CQ)1
T-W-4Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym – teorie i modele, różnice w stylach komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna).1
T-W-5Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej wielokulturowego zespołu.1
T-W-6Wprowadzanie zmian w wielokulturowych organizacjach - hierarchia i relacje.1
T-W-7Czynniki utrudniające prawidłową komunikację międzykulturową (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.1
T-W-8Różnorodność kulturowa w wielokulturowych organizacjach – tolerancja wobec odrębności kulturowej.1
T-W-9Współpraca i rozwiązywanie problemów w środowisku wielokulturowym. Różnice zachowań biznesowych. Zaliczenie przedmiotu.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładów, analiza literatury6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.7_W01Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji społecznej oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające jej skuteczny proces w zróżnicowanych kulturowo grupach (m.in. w odniesieniu do edukacji, pracy zawodowej).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych zachodzących w grupach zróżnicowanych kulturowo.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.
T-W-2Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne) oraz komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).
T-W-3Kultura i jej elementy (język, symbole, normy, wartości, przekonania, elementy poznawcze). Świadomość i tzw. inteligencja kulturowa (CI, CQ)
T-W-4Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym – teorie i modele, różnice w stylach komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna).
T-W-5Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej wielokulturowego zespołu.
T-W-6Wprowadzanie zmian w wielokulturowych organizacjach - hierarchia i relacje.
T-W-7Czynniki utrudniające prawidłową komunikację międzykulturową (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.
T-W-8Różnorodność kulturowa w wielokulturowych organizacjach – tolerancja wobec odrębności kulturowej.
T-W-9Współpraca i rozwiązywanie problemów w środowisku wielokulturowym. Różnice zachowań biznesowych. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy - popełnia jednak błędy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.7_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych zachodzących w grupach zróżnicowanych kulturowo.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.
T-W-2Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne) oraz komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).
T-W-3Kultura i jej elementy (język, symbole, normy, wartości, przekonania, elementy poznawcze). Świadomość i tzw. inteligencja kulturowa (CI, CQ)
T-W-4Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym – teorie i modele, różnice w stylach komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna).
T-W-5Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej wielokulturowego zespołu.
T-W-6Wprowadzanie zmian w wielokulturowych organizacjach - hierarchia i relacje.
T-W-7Czynniki utrudniające prawidłową komunikację międzykulturową (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.
T-W-8Różnorodność kulturowa w wielokulturowych organizacjach – tolerancja wobec odrębności kulturowej.
T-W-9Współpraca i rozwiązywanie problemów w środowisku wielokulturowym. Różnice zachowań biznesowych. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie posługuje się wybranymi pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji z uwzględnieniem różnic kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.7_K01Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych zachodzących w grupach zróżnicowanych kulturowo.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.
T-W-2Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne) oraz komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).
T-W-3Kultura i jej elementy (język, symbole, normy, wartości, przekonania, elementy poznawcze). Świadomość i tzw. inteligencja kulturowa (CI, CQ)
T-W-4Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym – teorie i modele, różnice w stylach komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna).
T-W-5Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej wielokulturowego zespołu.
T-W-6Wprowadzanie zmian w wielokulturowych organizacjach - hierarchia i relacje.
T-W-7Czynniki utrudniające prawidłową komunikację międzykulturową (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.
T-W-8Różnorodność kulturowa w wielokulturowych organizacjach – tolerancja wobec odrębności kulturowej.
T-W-9Współpraca i rozwiązywanie problemów w środowisku wielokulturowym. Różnice zachowań biznesowych. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Nie unika również podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0