Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty sztucznej inteligencji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne aspekty sztucznej inteligencji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 7 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego. |
C-2 | Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne. | 2 |
T-W-2 | Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka. | 2 |
T-W-3 | Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii SI na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa). | 3 |
T-W-4 | Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking) | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | analiza literatury | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacja multimedialna |
M-5 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_16.5_W01 Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji. | Kn_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_16.5_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym. | Kn_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_16.5_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | Kn_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_16.5_W01 Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji. | 2,0 | Nie zna podstawowych koncepcji i mechanizmów przemian społecznych. |
3,0 | Zna podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. | |
3,5 | Zna i rozumie podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. | |
4,0 | Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne. | |
4,5 | Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną. | |
5,0 | Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozważać ich prawdobodobieństwo i konsekwencje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_16.5_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym. | 2,0 | Nie rozumie procesów społecznych w społeczeństwie informacyjnym. |
3,0 | Rozumie podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. | |
3,5 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. | |
4,0 | Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. | |
4,5 | Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości. | |
5,0 | Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_16.5_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
3,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
4,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. | |
4,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną. | |
5,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną oraz oceniać ich ryzyka i korzyści. |
Literatura podstawowa
- Tegmark Max, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Prószyński Media, 2019, przeł. Krzysztoń Tomasz
- Flasiński Mariusz, Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
Literatura dodatkowa
- Lennox John C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023, przeł. Z. Kościuk
- Y.N. Harari, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, 2018