Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy zarzadzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarzadzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem żywności
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,60,50zaliczenie
wykładyW3 8 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania jakością, znajomość podstawowych pojęć i terminów związanych z systemami zarządzania jakością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.2
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.2
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.2
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.2
8
wykłady
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.2
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.2
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 220002
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 140012
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie opracowania pisemnego2
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury3
A-A-4Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
Kn_2A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Kn_2A_U04, Kn_2A_U05C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-3M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Kn_2A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i ochronie środowiska
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji j żywności i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznaje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).

Literatura podstawowa

  1. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, ONE Press, 2005
  2. Blikle Andrzej, Jacek, Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Helion, 2014
  3. Grudowski Piotr, Wybrane aspekty zarządzania jakością i towaroznawstwa żywności : systemy, metody, narzędzia, Difin, Warsyawa, 2016
  4. PA Luning, WJ Marcelis, WMF Jongen., Zarządzanie jakością żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.2
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.2
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.2
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.2
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.2
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 220002
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 140012
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie opracowania pisemnego2
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury3
A-A-4Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_43_W01Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.
Metody nauczaniaM-3gry dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i ochronie środowiska
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji j żywności i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznaje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_43_U01Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
Metody nauczaniaM-3gry dydaktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_43_K01Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.
Metody nauczaniaM-3gry dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).