Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Surowce roślinne w profilaktyce i terapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce roślinne w profilaktyce i terapii
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 14 0,60,50zaliczenie
wykładyW3 11 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z anatomii, botaniki, chemii nieorganicznej i organicznej, fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów
C-2poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów
C-3nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych
C-4pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.1
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu4
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.3
T-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.3
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.3
14
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).1
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).2
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).2
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego2
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.2
T-W-6Pacjent geriatryczny. Naturalna pielęgnacja.2
11

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2sprawdzian pisemny1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach11
11

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
S-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_38_W01
student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa
Kn_2A_W05C-2, C-1, C-4T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_38_U01
student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej
Kn_2A_U03C-3T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_38_K01
student jest świadomy stosowania surowców rośinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się
Kn_2A_K02C-2, C-1, C-3, C-4T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_38_W01
student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wymienia rodzaje surowców roslinnych, przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania, w niewielkim stopniu omawia właściwości biologiczne substancji czynnych oraz zna zastosowanie surowców w profilaktyce i terapii chorób psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_38_U01
student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym surowce roślinne; przygotowuje z nich mieszanki, stosuje metody dobrane do surowca
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_38_K01
student jest świadomy stosowania surowców rośinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się
2,0
3,0student w niewielkim stopniu jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psów; słabo rozumie konieczność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sobolewski J., Recepty ziołowe stosowane w profilaktyce chorób psów i kotów, 2016
  2. Sobolewski J., Zioła w profilaktyce chorób psów i kotów, 2016
  3. Kossak S., O ziołach i zwierzętach, Marginesy, Warszawa, 2017
  4. Kohlmunzer S., Farmakognozja. Podręczik dla studentów farmacji, PZWL, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.1
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu4
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.3
T-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.3
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.3
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).1
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).2
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).2
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego2
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.2
T-W-6Pacjent geriatryczny. Naturalna pielęgnacja.2
11

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2sprawdzian pisemny1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach11
11
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_38_W01student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-2poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów
C-4pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny
Treści programoweT-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.
T-W-6Pacjent geriatryczny. Naturalna pielęgnacja.
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wymienia rodzaje surowców roslinnych, przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania, w niewielkim stopniu omawia właściwości biologiczne substancji czynnych oraz zna zastosowanie surowców w profilaktyce i terapii chorób psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_38_U01student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych
Treści programoweT-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.
T-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym surowce roślinne; przygotowuje z nich mieszanki, stosuje metody dobrane do surowca
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_38_K01student jest świadomy stosowania surowców rośinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-2poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów
C-3nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych
C-4pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny
Treści programoweT-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.
T-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.
T-W-6Pacjent geriatryczny. Naturalna pielęgnacja.
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psów; słabo rozumie konieczność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0