Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Nutrigenomika i farmakogenomika psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutrigenomika i farmakogenomika psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z zakresu biochemii i genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce. | 2 |
T-A-2 | Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem. | 4 |
T-A-3 | Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach. | 3 |
T-W-2 | Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość). | 5 |
T-W-3 | Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w audytoriach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_27_W01 student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu | Kn_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_27_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki | Kn_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_27_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_27_W01 student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu | 2,0 | |
3,0 | student opisuje niektóre zależności między składnikami diety i leków a genotypem oraz podstawowe aspekty farmakogenomiki w wybranych stanach fizjologicznych organizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_27_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki | 2,0 | |
3,0 | student prezentuje wybrane aspekty praktycznego wykorzystania farmakogenomiki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_27_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | 2,0 | |
3,0 | student w dostatecznym stopniu wykazuje potrzebę zgłębiania wiedzy fachowej i zaprezentowania jej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bal J. (red)., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2013
- Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2003