Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.2
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.3
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.2
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.3
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.3
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć.3
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_11_W01
Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych.
Kn_2A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_11_U01
Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne.
Kn_2A_U04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_11_K01
Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie.
Kn_2A_K02, Kn_2A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_11_W01
Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych.
2,0
3,0Zna podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową oraz potrafi podać przyczyny i skutki podstawowych zaburzeń homeostazy wodno-elektrolitowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_11_U01
Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne.
2,0
3,0Student zna przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i przy pomocy nauczyciela potrafi zaproponować działania prewencyjno-profilaktyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_11_K01
Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie.
2,0
3,0Student rozumie konieczność właściwego postępowania ze zwierzętami w celu utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej organizmu. Potrafi wykorzystywać literaturę naukową do samokształcenia i jest otwarty na przekazywanie zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kokot F., Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa w stanach fizjologii i patologii., PZWL, Warszawa, 1986, ISBN 83-200-1042-X

Literatura dodatkowa

  1. Skrzypczak W. F., Wydalanie i regulacja wodno-mineralna, w: Fizjologia Zwierząt (red. T. Krzymowski, J. Przała), PWRiL, Warszawa, 2015
  2. Skrzypczak W.F., Gospodarka wodno-elektrolitowa organizmu, w: Fizjologia zwierząt z elementami anatomii (red. L. Dusza)., Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2014
  3. Skrzypczak W.F., Homeostaza wodno-elektrolitowa, w: Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii (red. W.F. Skrzypczak, T. Stefaniak, R. Zabielski)., PWRiL, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.2
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.3
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.2
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.3
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.3
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.3
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć.3
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_11_W01Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.
Treści programoweT-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową oraz potrafi podać przyczyny i skutki podstawowych zaburzeń homeostazy wodno-elektrolitowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_11_U01Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.
Treści programoweT-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i przy pomocy nauczyciela potrafi zaproponować działania prewencyjno-profilaktyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_11_K01Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.
Treści programoweT-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie konieczność właściwego postępowania ze zwierzętami w celu utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej organizmu. Potrafi wykorzystywać literaturę naukową do samokształcenia i jest otwarty na przekazywanie zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0