Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
Sylabus przedmiotu Philosophy of Artificial Intelligence:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Philosophy of Artificial Intelligence | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | No entry requirements. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The aim of education in the field of philosophy of artificial intelligence is to introduce the student to the history of research and philosophical reflection on the possibilities of an artificial intelligence project. After completing the course, the student will be able to characterize individual philosophical positions regarding artificial intelligence, compare them, argue - pointing out the advantages and disadvantages of individual positions, and make a choice between them depending on the adopted criteria. He will be able to analyze the impact of AI on society and differentiate ethical views on this issue. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Artificial intelligence – definitions and history. | 2 |
T-W-2 | Gödel's theorems and their significance for the artificial intelligence project. | 1 |
T-W-3 | Universal Turing machine – possibilities and limitations of artificial intelligence. | 1 |
T-W-4 | The Turing Test and Searle's Chinese Room Argument. | 1 |
T-W-5 | Intelligence and consciousness (selected concepts of consciousness and intelligence). Can "real" artificial intelligence do without consciousness? The problem of intentionality as the subjective ability to relate to oneself and artificial intelligence. | 2 |
T-W-6 | Computational foundations of human intelligence (the concept of two visual pathways, Baysian concepts of perception, simulating human intelligence) | 2 |
T-W-7 | Real and thought experiments resulting from biological research (e.g. brain in a vat) and possible limitations of artificial intelligence. | 2 |
T-W-8 | Consequences of AI development (GPT chat – applications, benefits and threats, AI ethics, social changes, cyborgization of society). | 2 |
T-W-9 | The future of artificial intelligence. How does artificial intelligence affect humans? Hopes and fears. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | preparation for test | 5 |
A-W-3 | literature analysis | 3 |
A-W-4 | consultations | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informative lecture |
M-2 | problem lecture |
M-3 | discussion |
M-4 | multimedia presentation |
M-5 | work in groups |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: assessment of activity during discussions, group work and problem-based lectures |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O1.4_W01 Knows, understands and is able to characterize individual philosophical positions regarding artificial intelligence. | BTap_2A_W02, BTap_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-4, M-1, M-2, M-5, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O1.4_U01 The student is able to compare various positions regarding artificial intelligence - pointing out their advantages and disadvantages, and is able to choose between them depending on the adopted criteria. | BTap_2A_U03, BTap_2A_U05 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-4, M-5, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O1.4_K01 The student is ready to make decisions based on the analysis of the impact of AI on society and to differentiate ethical views on this issue. | BTap_2A_K01, BTap_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O1.4_W01 Knows, understands and is able to characterize individual philosophical positions regarding artificial intelligence. | 2,0 | |
3,0 | It characterizes at a basic level the philosophical positions regarding artificial intelligence. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O1.4_U01 The student is able to compare various positions regarding artificial intelligence - pointing out their advantages and disadvantages, and is able to choose between them depending on the adopted criteria. | 2,0 | |
3,0 | Demonstrates basic skills in comparing the discussed philosophical positions in relation to artificial intelligence. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O1.4_K01 The student is ready to make decisions based on the analysis of the impact of AI on society and to differentiate ethical views on this issue. | 2,0 | |
3,0 | Demonstrates basic competencies enabling the assessment of the impact of AI on society. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Henry A Kissinger, Eric Schmidt, Daniel Huttenlocher, The Age of AI: And Our Human Future, John Murray Press, 2022
- Markus D. Dubber (ed.), Frank Pasquale (ed.), Sunit Das (ed.), The Oxford Handbook of Ethics of AI, Oxford University Press, 2020
- Kaplan Jerry, Artificial Intelligence. What everyone needs to know, Oxford University Press, 2016
- Stephen Hawking, Will Artificial Intelligence Outsmart Us?, John Murray Press, 2022
Literatura dodatkowa
- Lennox John C., 2084: Artificial Intelligence and the Future of Humanity, Zondervan, 2020
- Y.N. Harari, Homo deus. A bief history of tommorow, Vintage, 2017