Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
Sylabus przedmiotu Biotechnology for Environment Protection:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnology for Environment Protection | ||
Specjalność | Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic molecular biology and biotechnology, plant breeding methods |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | After completing the course students will know the modern biotechnological methods and their application in plants environment protection |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | The use of biotechnology methods to determining the appriopriate concentration on environmental stress factor and exposure time in inducing stress in plants in vitro. | 2 |
T-L-2 | Preparation and establishment of shoot cultures on media with the addition of several environmental stress factors (i.e. salinity, drought, heavy metal). Assessment of changes induced by the stress factor in vitro. | 12 |
T-L-3 | Analysis of the changes developed in the plants under the influence of the applied stress factors in vitro. Measurement of morphological characteristics. Disscusion of the obtained results, prepared presentations. | 4 |
T-L-4 | Application of molecular breeding methods to assessment of genetic variations in somaclonal population tested for environmental stress factors tolerance. | 6 |
T-L-5 | Action of a biologically active substance (i.e. ascorbic acid, chitosan, coconut milk) to mitigate the harmful effects of an environmental stress factor in plants in vitro. | 4 |
T-L-6 | Usful traits modified by genetic engineering | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Algae for renowable biomass and energy production | 2 |
T-W-2 | Plants for renewable biomass and energy production | 2 |
T-W-3 | Selecting plants for sustainable agriculture with decreased fertilizers and pesticide doses | 4 |
T-W-4 | Selecting plants with lower energy input for cultivation | 2 |
T-W-5 | Types of environmental stresses for plants and their response strategies | 6 |
T-W-6 | Plants better adjusted to climat change | 2 |
T-W-7 | Classic breeding and biotechnological methods to improve plants performance in stress conditions | 6 |
T-W-8 | Phytoremediation as an effective method of soil and water protection | 2 |
T-W-9 | Genetically modified plants for environment protection | 3 |
T-W-10 | Written exam | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in the laboratory | 30 |
A-L-2 | self-study of the literature | 15 |
A-L-3 | prepare to pass the practical | 15 |
A-L-4 | participation in the consultations | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lecture | 30 |
A-W-2 | self-study of the lecture | 17 |
A-W-3 | participation in the consultations | 2 |
A-W-4 | preparation to written exam | 14 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | laboratory |
M-2 | lecture/multi-media presentation |
M-3 | Project mehod |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: practical exam |
S-2 | Ocena podsumowująca: written exam |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D05_W01 Students will gain knowledge of various methods of producing plants tolerant to environmental stresses and giving high biomass production | BTap_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D05_U01 Students will be able to recognize plant species and methods for their improvement in respect to environmental challenges | BTap_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D05_K01 Students will be aware of possibilities to utilize modern biotechnology methods for improving plants under stress factors | BTap_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D05_W01 Students will gain knowledge of various methods of producing plants tolerant to environmental stresses and giving high biomass production | 2,0 | |
3,0 | knowledge about methods and plants predisposed for biomass production and plants for environment protection | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D05_U01 Students will be able to recognize plant species and methods for their improvement in respect to environmental challenges | 2,0 | |
3,0 | students is able to analyse and draw correct conclusions from the results of the conducted research | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D05_K01 Students will be aware of possibilities to utilize modern biotechnology methods for improving plants under stress factors | 2,0 | |
3,0 | Student is able to communicate with the group and work in a team of people as a passive commander, making numerous mistakes | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jeżowski S., Wojciechowicz MK, Zenkteler E, Alternative plants for sustainable agriculture., Polish Academy of Science, Poznań, 2006
Literatura dodatkowa
- Razdam M, Introduction of plant tissue culture, Science Publisher, 2003