Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
Sylabus przedmiotu Basics of Contemporary Microscopy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Basics of Contemporary Microscopy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basics of the physics and structure, morphology of living organisms |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Get knowledge about modern microscopy |
C-2 | To familiarise students with the microscopy techniques and equipment used in the study of living organisms structure |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Drying at a critical point of CO2, vacuum spraying of samples using in SEM, observations in SEM, interpretation of SE and BSE images. | 3 |
T-L-2 | Optical microscopy. Metallographic and biologic microscope. Observations in the light and dark field; in polarized light and using interference contrast. | 3 |
T-L-3 | X-ray EDS microanalysis. | 2 |
T-L-4 | Atomic force microscope AFM | 2 |
T-L-5 | The hematoxylin and eosine procedures (H&E). Application of H&E stain. Staining of tissue section with the use of H&E technique. | 3 |
T-L-6 | Histochemical techniques of tissue staining. Application of periodic acid Schiff (PAS) stain. Staining of renal tissue wit the use of PAS technique. | 3 |
T-L-7 | Immunohistechemistry (IHC). Application of IHC. Antigen retrieval. Permabilization. Blocking. Primary antibody selection and optimization. Antibody specifity. Chromogenic detection. IHC controls. Immunolocalization of aquaporin 1 (AQP1) in the renal cortex and medulla | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Basics of light optics. Construction of an optical microscope. Types of microscopic techniques in modern biology. | 3 |
T-W-2 | Basics of electron optics. | 1 |
T-W-3 | Scanning electron microscope SEM. Principle of working, construction of the microscope. Types of images. Preparation. | 3 |
T-W-4 | Transmission electron microscope TEM. Principle of working, construction of the microscope. Preparation. | 3 |
T-W-5 | X-ray microanalysis EDS and WDS. | 2 |
T-W-6 | Scanning Probe Microscope SPM: Scanning Tunelling Microscope STM; Atomic Force Microscope AFM. | 2 |
T-W-7 | Collection and preparation of biological samples for microscopic examination. Fixation, dehydratation, embedding and sectioning. Tissue preservation. Parraffin-embedded tissue. Frozen tissue. Microtome. Crystostat. | 2 |
T-W-8 | Tissue staining. Histological techniques (hematoxylin and eosin (H&E), periodic acid Schiff (PAS), Masson’s trichome stain, van Gison’s stain. Immunohistochemistry application. Analysis and interpretation of microscopic images | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Mandatory participation in laboratories | 20 |
A-L-2 | Study of recommended literature | 5 |
A-L-3 | Preparing for the laboratory analysis | 10 |
A-L-4 | Consultation with the teacher | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 20 |
A-W-2 | Learning for the colloquium | 8 |
A-W-3 | Consultation with the teacher | 2 |
A-W-4 | Self study content of the lectures | 4 |
A-W-5 | Study of recommended literature | 4 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lectures with the use of multimedia presentation |
M-2 | Laboratory works |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: written test |
S-2 | Ocena formująca: Assesment of student activity and preparing for classes |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-B01_W01 Student has a basic knowledge in the frame of material program. Student can enurate and describe commonly used microscopic techniques. | BTap_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-B01_U01 Student is able to use commonly know microscopic techniques | BTap_2A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-B01_K01 Student ia aware that there is a number microscopic methods to analyse structure of living organism. | BTap_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-B01_W01 Student has a basic knowledge in the frame of material program. Student can enurate and describe commonly used microscopic techniques. | 2,0 | |
3,0 | Student has a basic knowledge in the frame of material program | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-B01_U01 Student is able to use commonly know microscopic techniques | 2,0 | |
3,0 | Student with the help of teacher is able to use commonlly know microscopic techniques | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-B01_K01 Student ia aware that there is a number microscopic methods to analyse structure of living organism. | 2,0 | |
3,0 | Student express moderate interest in participating in verbal disccusion with the teacher and classmates during classes | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- BRUCKER, MICROX-RAY FLUORESCENCE SPECTROSCOPY, John Wiley & Sons Ltd, 2015
- M. A. Nasser Hajibagheri, Electron Microscopy Methods and Protocols; Methods in Molecular Biology,VOLUME 117, HUMANA PRESS, 2011
- William Croft, Under the microscope A brief history of microscopy, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., 2006