Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
Sylabus przedmiotu Risks Resulting from the Use of GMOs:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Risks Resulting from the Use of GMOs | ||
Specjalność | Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of genetics, plant breeding, the basics of genetic engineering and the basics of plant biotechnology |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The aim of the course is to familiarize students with the risks posed by the use of GMOs, including the possibility of environmental contamination (gene transfer) |
C-2 | The impact of selection pressures on living organisms and the possibility of making them resistant to pesticides will be discussed |
C-3 | Familiarize students with the ethical and legal aspects of releasing genetically modified organisms into the environment |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries. | 4 |
T-A-2 | Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities. | 10 |
T-A-3 | Legal, economic and ecological consequences of coexistence. Legal solutions based on the example of selected EU countries. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Methods for plant risk assessment of GM products in the EU. | 2 |
T-W-2 | Potential risk to human health arising from the use of BT toxin and the glyphosate and glufosinate-resistance genes. | 2 |
T-W-3 | Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer. | 2 |
T-W-4 | Risks that may arise from the use of food produced from GMOs and from the addition of GMOs. Transgenic plant food products on the national and EU markets. | 2 |
T-W-5 | Legal, social and economic aspects in the light of the emergence of possible risks arising from the cultivation of GM crops. | 2 |
T-W-6 | Institutions responsible for the safety and certification of GM food | 1 |
T-W-7 | Identification of GMOs. Identification of gene constructs and selected elements of gene constructs using PCR technology. Other methods used to identify GMOs. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-A-2 | Preparation of a multimedia presentation. | 8 |
A-A-3 | Individual consultations. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-W-2 | Individual consultations. | 2 |
A-W-3 | Self-sufficient repetition of the material. | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture with multimedia presentation |
M-2 | Problem-based lecture |
M-3 | Multimedia presentation |
M-4 | Didactic discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written credit for the subject |
S-2 | Ocena formująca: Evaluation of the presentation prepared |
S-3 | Ocena formująca: Evaluation of student activity during classes |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O6.2_W01 Gain knowledge of the purposes and methods of creating genetically modified organisms | BTap_2A_W12, BTap_2A_W02, BTap_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O6.2_U01 Is able to formulate and present, supported by comprehensive knowledge, independent judgments on the desirability of the consequences of the creation and practical use of GMOs | BTap_2A_U08, BTap_2A_U04 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O6.2_K01 He is aware of the comprehensive effects of the creation and use of GMOs and expresses his assessments on the subject | BTap_2A_K02, BTap_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O6.2_W01 Gain knowledge of the purposes and methods of creating genetically modified organisms | 2,0 | |
3,0 | To a sufficient degree, the student has mastered the knowledge of the objectives and methods of GMO creation | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O6.2_U01 Is able to formulate and present, supported by comprehensive knowledge, independent judgments on the desirability of the consequences of the creation and practical use of GMOs | 2,0 | |
3,0 | The student is able to sufficiently identify and deal independently with the difficulties that may arise at each stage of the assigned task, does not operate contextual knowledge | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S-O6.2_K01 He is aware of the comprehensive effects of the creation and use of GMOs and expresses his assessments on the subject | 2,0 | |
3,0 | The student does not avoid taking action, but also does not take action of his own accord. He shows a neutral (indifferent) attitude to the instructor's instructions | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Środowiska, Organizmy modyfikowane genetycznie, http://gmo.ekoportal.pl/, Warszawa, 2012
- P. Węgleński (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006, wydanie 6 zmienione
- Gajewski W., Węgleński P, Inżynieria genetyczna, PWN, Warszawa, 2011, kilka wydań
- Allison L. A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2007
- Jendrośka J. i Jerzmański J. (red.), Prawo ochrony środowiska dla praktyków, Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, wydawnictwo ciągłe, aktualizowane kwartalnie