Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach |
C-2 | Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie potencjału osmotycznego metodą fizjologiczną | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie intensywności transpiracji. Obliczanie aparatów szparkowych na jednostce powierzchni liści różnych gatunków roślin | 4 |
T-L-3 | Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych | 3 |
T-L-4 | Przygotowanie kultur wodnych | 2 |
T-L-5 | Wpływ hormonów roślinnych: auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu na wybrane procesy wzrostu i rozwoju roślin | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny. Znaczenie wody dla komórki i rośliny, procesy fizyczne i fizjologiczne związane z gospodarką wodną roślin. | 3 |
T-W-2 | Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie). Czynniki warunkujące intensywność procesów wymiany gazowej | 3 |
T-W-3 | Gospodarka mineralna roślin | 2 |
T-W-4 | Regulacja hormonalna wzrostu i rozwoju roślin Fizjologia wzrostu i rozwoju roślin | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | przygotowanie eseju na wybrany temat | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat |
S-2 | Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B13_W01 Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | BT_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B13_U01 interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie | BT_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B13_K01 Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym | BT_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B13_W01 Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
3,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B13_U01 interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B13_K01 Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym | 2,0 | |
3,0 | student posiadł kompetencje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
- Jankiewicz L.S., Regulatory wzrostu i rozwoju roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997