Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiadanie wiedzy biologicznej (na poziomie szkoły średniej) i podstaw chemi i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi. |
C-2 | Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji |
C-3 | Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi. |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Interakcje międzygatunkowe | 4 |
T-L-2 | Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz | 4 |
T-L-3 | Zagrożenia dla urbicenoz | 4 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa | 2 |
T-W-2 | Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku. | 2 |
T-W-3 | Biomy Ziemi | 2 |
T-W-4 | Eksplozja demograficzna i jej skutki | 2 |
T-W-5 | Ekologiczne zasady gospodarowania zasobami środowiska | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 7 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie |
M-2 | Metody eksponujące: film, ekspozycja |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-3 | Ocena formująca: ocena za sprawozdanie |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B07_W01 Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt | BT_1A_W12 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
BT_1A_BT-S1-B07_W02 Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, | BT_1A_W12 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B07_U01 student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu | BT_1A_U03 | — | — | C-3, C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
BT_1A_BT-S1-B07_U02 Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. | BT_1A_U03, BT_1A_U02 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-1 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B07_K01 Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; | BT_1A_K04, BT_1A_K05 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-4 |
BT_1A_BT-S1-B07_K02 Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych. | BT_1A_K05 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B07_W01 Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S1-B07_W02 Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B07_U01 student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu | 2,0 | |
3,0 | student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S1-B07_U02 Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B07_K01 Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; | 2,0 | |
3,0 | Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S1-B07_K02 Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
- Odum E. P., Podstawy ekologii., PW Rolnicze i Leśne, 1977
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 1999
- Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998
Literatura dodatkowa
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierzat i roslin, PWN, Warszawa, 1999
- Łabno G., Ekologia, słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo "Europa", Warszawa, 2007
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań, 1999
- Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1995