Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii.
W-2Wiedza z zakresu genetyki ogólnej i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
C-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka.2
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.2
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.4
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.4
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka.2
T-A-6Chondropatie i dystrofie mięśniowe u ludzi i zwierząt.1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka - homologia wybranych obszarów genomów.2
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przebiegu przedwczesnej starości (progerie) i patologicznej długowieczności.2
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.4
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.4
T-W-5Choroby monogenowe zwierząt i ich odpowiedniki u ludzi.2
T-W-6Wady i zalety modeli zwierzęcych w badaniach z zakresu ustalania etiologii, diagnostyk, przebiegu i leczenia chorób dziedzicznych człowieka.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Teoteryczne przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygowanie do zaliczenia audytoriów.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnctwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie przedmiotowej literaury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-O5.1_W01
Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
BTinz_2A_W11C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-O5.1_U01
Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
BTinz_2A_U05C-2T-W-6, T-A-1M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-O5.1_K01
Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
BTinz_2A_K03C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-A-1M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-O5.1_W01
Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-O5.1_U01
Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-O5.1_K01
Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kyung-Tai M., Chang K., Progress in Molecular Biology and Translational Science. Animal Models of Human Disease., Academic Press, London, 2011

Literatura dodatkowa

  1. U.S. Government, J.A. Voigt, Animal Models: Essential Elements to Address Efficacy Under the Animal Rule., General Books LLC, Memphis, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka.2
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.2
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.4
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.4
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka.2
T-A-6Chondropatie i dystrofie mięśniowe u ludzi i zwierząt.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka - homologia wybranych obszarów genomów.2
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przebiegu przedwczesnej starości (progerie) i patologicznej długowieczności.2
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.4
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.4
T-W-5Choroby monogenowe zwierząt i ich odpowiedniki u ludzi.2
T-W-6Wady i zalety modeli zwierzęcych w badaniach z zakresu ustalania etiologii, diagnostyk, przebiegu i leczenia chorób dziedzicznych człowieka.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Teoteryczne przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygowanie do zaliczenia audytoriów.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnctwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie przedmiotowej literaury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S-O5.1_W01Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
T-W-5Choroby monogenowe zwierząt i ich odpowiedniki u ludzi.
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przebiegu przedwczesnej starości (progerie) i patologicznej długowieczności.
T-W-6Wady i zalety modeli zwierzęcych w badaniach z zakresu ustalania etiologii, diagnostyk, przebiegu i leczenia chorób dziedzicznych człowieka.
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka - homologia wybranych obszarów genomów.
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka.
T-A-6Chondropatie i dystrofie mięśniowe u ludzi i zwierząt.
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka.
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S-O5.1_U01Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-W-6Wady i zalety modeli zwierzęcych w badaniach z zakresu ustalania etiologii, diagnostyk, przebiegu i leczenia chorób dziedzicznych człowieka.
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S-O5.1_K01Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.
C-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
T-W-6Wady i zalety modeli zwierzęcych w badaniach z zakresu ustalania etiologii, diagnostyk, przebiegu i leczenia chorób dziedzicznych człowieka.
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka - homologia wybranych obszarów genomów.
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0