Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Selekcja zwierząt wspomagana markerami a jakość pozyskiwanych produktów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selekcja zwierząt wspomagana markerami a jakość pozyskiwanych produktów | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki oraz metod inżynierii genetycznej zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charkterystyka systemów markerów molekularnych i metody ich identyfikacji | 3 |
T-A-2 | Praktyczne przykłady wykorzystania markerów molekulanych w selekcji zwierząt | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka. | 3 |
T-L-2 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą. | 3 |
T-L-3 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą. | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych. | 1 |
T-W-2 | Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne. | 4 |
T-W-3 | Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso. | 4 |
T-W-4 | Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa. | 4 |
T-W-5 | Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści audytoriów. | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.4_W01 Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów. | BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.4_U01 Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego. | BTinz_2A_U06, BTinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.4_K01 Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności. | BTinz_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.4_W01 Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.4_U01 Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.4_K01 Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności. | 2,0 | |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Zwierzchowski, M. Świtoński, Genomika bydła i świni., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009