Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Nanobioinżynieria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanobioinżynieria
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 3 0,40,29zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,42zaliczenie
laboratoriaL3 12 1,60,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-4Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej.
W-5Wiedza z zakresu mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
C-2Celem zajęć jest wykształcenie u studentów umiejętności zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek.1
T-A-2Nanokapsulacja i jej wykorzystanie w przemyśle rolno-spożywczym.1
T-A-3Ocena bioaktywności gleb z wykorzystaniem nantotechnologii.1
3
laboratoria
T-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii5
T-L-2Linie komórkowe w nanobioinzynierii - Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych1
T-L-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Liczenie komórek oraz pasażowanie hodowli komórek adherentnych2
T-L-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej2
T-L-5Metody poprawy jakości środowiska z wykorzystaniem nanotechnologii. Wykorzystanie nanotechnologii w poprawie biodostępności składników pokarmowych.2
12
wykłady
T-W-1Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii5
T-W-2Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja1
T-W-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane2
T-W-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka wybanych hodowli komórowych przestrzennych (3D)2
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
10
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-L-4Konsultacje z prowadzącym2
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Konsultacje z prowadzącym2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D10_W01
Student potrafi wskazać potencjalne możliwości oddziaływania nowoczesnych nanomateriałów na organizm zwierząt, a także mikroorganizmy.
BT_2A_W12, BT_2A_W01, BT_2A_W04C-1T-W-1, T-W-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3
BT_2A_BI-N2-D10_W02
Student posiada wiedzę na temat zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem organizmów transgenicznych.
BT_2A_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3
BT_2A_BI-N2-D10_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji.
BT_2A_W11C-2T-W-5, T-L-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D10_U01
Student potrafi ocenić wpływ nanomateriałów oraz manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
BT_2A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3
BT_2A_BI-N2-D10_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
BT_2A_U08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D10_K01
Rozumie w jaki sposób nanotechnologia oraz manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
BT_2A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_2A_BI-N2-D10_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
BT_2A_K07, BT_2A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1
BT_2A_BI-N2-D10_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
BT_2A_K05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D10_W01
Student potrafi wskazać potencjalne możliwości oddziaływania nowoczesnych nanomateriałów na organizm zwierząt, a także mikroorganizmy.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BI-N2-D10_W02
Student posiada wiedzę na temat zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem organizmów transgenicznych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BI-N2-D10_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji.
2,0
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D10_U01
Student potrafi ocenić wpływ nanomateriałów oraz manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BT_2A_BI-N2-D10_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D10_K01
Rozumie w jaki sposób nanotechnologia oraz manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
2,0
3,0Student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą nanotechnologia oraz technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D10_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D10_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczym, inkubacyjnym, olśnienia, wykonawczym, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nawrotek P. (red.), Nanobioinżynieria w praktyce. Wybrane zagadnienia. Praca zbiorowa, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
  2. Świtoński M., Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004
  3. Kayser O. i Muller R.H., Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
  4. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  5. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  6. Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Szostak-Kot J., Mikrobiologia produktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  2. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii, Wydawnictwo Edytor, Poznań, 2003
  3. Jędrychowski W., Epidemiologia w medycynie i zdrowiu publicznym, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek.1
T-A-2Nanokapsulacja i jej wykorzystanie w przemyśle rolno-spożywczym.1
T-A-3Ocena bioaktywności gleb z wykorzystaniem nantotechnologii.1
3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii5
T-L-2Linie komórkowe w nanobioinzynierii - Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych1
T-L-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Liczenie komórek oraz pasażowanie hodowli komórek adherentnych2
T-L-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej2
T-L-5Metody poprawy jakości środowiska z wykorzystaniem nanotechnologii. Wykorzystanie nanotechnologii w poprawie biodostępności składników pokarmowych.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii5
T-W-2Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja1
T-W-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane2
T-W-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka wybanych hodowli komórowych przestrzennych (3D)2
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-L-4Konsultacje z prowadzącym2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Konsultacje z prowadzącym2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_W01Student potrafi wskazać potencjalne możliwości oddziaływania nowoczesnych nanomateriałów na organizm zwierząt, a także mikroorganizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
T-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_W02Student posiada wiedzę na temat zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem organizmów transgenicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-W-2Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja
T-W-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane
T-W-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka wybanych hodowli komórowych przestrzennych (3D)
T-L-2Linie komórkowe w nanobioinzynierii - Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Liczenie komórek oraz pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć jest wykształcenie u studentów umiejętności zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
T-L-5Metody poprawy jakości środowiska z wykorzystaniem nanotechnologii. Wykorzystanie nanotechnologii w poprawie biodostępności składników pokarmowych.
T-A-1Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek.
T-A-2Nanokapsulacja i jej wykorzystanie w przemyśle rolno-spożywczym.
T-A-3Ocena bioaktywności gleb z wykorzystaniem nantotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_U01Student potrafi ocenić wpływ nanomateriałów oraz manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii
T-W-2Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja
T-W-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane
T-W-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka wybanych hodowli komórowych przestrzennych (3D)
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
T-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii
T-L-2Linie komórkowe w nanobioinzynierii - Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Liczenie komórek oraz pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_U02Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii
T-W-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
T-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_K01Rozumie w jaki sposób nanotechnologia oraz manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii
T-W-2Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja
T-W-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane
T-W-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Charakterystyka wybanych hodowli komórowych przestrzennych (3D)
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i zagrożenia z tym związane. Kierunki wykorzystania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym i ochronie środowiska. Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą nanotechnologia oraz technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_K02Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii
T-L-2Linie komórkowe w nanobioinzynierii - Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Liczenie komórek oraz pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D10_K03Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowym obszarem badawczym o charakterze interdyscyplinarnym, leżącym na styku biotechnologii i nanotechnologii, wykorzystującym nowoczesne technologie, urządzenia i aparaturę badawczą oraz metody biologii i chemii doświadczalnej, a ponadto praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii chemicznej, biochemii, mikrobiologii, wirusologii, informatyki, biologii komórki, genetyki molekularnej, inżynierii genetycznej i kultur in vitro, jak również pracę eksperymentalną z użyciem materiału biologicznego w ujęciu nanotechnologicznym umożliwiającą tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i przemysłowych.
Treści programoweT-L-1Mikroorganizmy w nanobioinzynierii
T-L-2Linie komórkowe w nanobioinzynierii - Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-3Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Liczenie komórek oraz pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-4Linie komórkowe w nanobioinżynierii - Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczym, inkubacyjnym, olśnienia, wykonawczym, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5
4,0
4,5
5,0