Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Inżynieria nanostruktur:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria nanostruktur
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyskuje wiedzę w zakresie technologii wytwarzania, charakteryzowania, projektowania oraz zastosowania nanostruktur, ze szczególnym uwzględnieniem bionanostruktur.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Case studies – każdy ze studentów prezentuje przykład otrzymywania i badania bionanostruktur, na podstawie literatury dostarczonej przez prowadzącego. Omówienie trybu pracy, podział tematów.1
T-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie prezentacji przez studentów, konsultacje z prowadzącym.7
T-A-3Prezentacje studentów.7
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nanotechnologii. Definicje, klasyfikacja, normy.1
T-W-2Metody otrzymywania nanostruktur w fazie ciekłej.2
T-W-3Metody otrzymywania nanostruktur w fazie gazowej i stałej.1
T-W-4Najnowsze metody otrzymywania nanostruktur.1
T-W-5Nanostruktury węglowe (CBN – carbon based nanomaterials).2
T-W-6Funkcjonalizacja nanostruktur.1
T-W-7Metody charakteryzowania nanostruktur.2
T-W-8Projektowanie nanostruktur.2
T-W-9Zastosowania nanostruktur.2
T-W-10Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem3
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem3
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny) metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne).
S-2Ocena podsumowująca: test pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O3.2_W01
Student uzyska wiedzę związaną z inżynierią nanostruktur
BT_2A_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O3.2_U01
Student wykorzystuję wiedzę do analizy struktur w nanoskali.
BT_2A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O3.2_K01
Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych (również prowadzonych w nanoskali) oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego.
BT_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O3.2_W01
Student uzyska wiedzę związaną z inżynierią nanostruktur
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę związaną z inżynierią nanostruktur.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O3.2_U01
Student wykorzystuję wiedzę do analizy struktur w nanoskali.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności związane z inżynierią nanostruktur.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O3.2_K01
Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych (również prowadzonych w nanoskali) oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego.
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje związane z inżynierią nanostruktur.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kamila Żelechowska, Nanotechnologia w praktyce, PWN, 2016
  2. Kurzydłowski Krzysztof, Lewandowska Małgorzata, Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i funkcjonalne, PWN, 2011
  3. Kurzydłowski K., Lewandowska M., Łojkowski W., Świat nanocząstek, PWN, 2016
  4. Mazurkiewicz Adam, Nanonauki i nanotechnologie, ITE-PIB, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nanoscience and Nanotechnology: Advances and Developments in Nano-sized Materials, De Gruyter, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Case studies – każdy ze studentów prezentuje przykład otrzymywania i badania bionanostruktur, na podstawie literatury dostarczonej przez prowadzącego. Omówienie trybu pracy, podział tematów.1
T-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie prezentacji przez studentów, konsultacje z prowadzącym.7
T-A-3Prezentacje studentów.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nanotechnologii. Definicje, klasyfikacja, normy.1
T-W-2Metody otrzymywania nanostruktur w fazie ciekłej.2
T-W-3Metody otrzymywania nanostruktur w fazie gazowej i stałej.1
T-W-4Najnowsze metody otrzymywania nanostruktur.1
T-W-5Nanostruktury węglowe (CBN – carbon based nanomaterials).2
T-W-6Funkcjonalizacja nanostruktur.1
T-W-7Metody charakteryzowania nanostruktur.2
T-W-8Projektowanie nanostruktur.2
T-W-9Zastosowania nanostruktur.2
T-W-10Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem3
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem3
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O3.2_W01Student uzyska wiedzę związaną z inżynierią nanostruktur
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę w zakresie technologii wytwarzania, charakteryzowania, projektowania oraz zastosowania nanostruktur, ze szczególnym uwzględnieniem bionanostruktur.
Treści programoweT-W-4Najnowsze metody otrzymywania nanostruktur.
T-W-3Metody otrzymywania nanostruktur w fazie gazowej i stałej.
T-W-2Metody otrzymywania nanostruktur w fazie ciekłej.
T-W-1Wprowadzenie do nanotechnologii. Definicje, klasyfikacja, normy.
T-W-5Nanostruktury węglowe (CBN – carbon based nanomaterials).
T-W-6Funkcjonalizacja nanostruktur.
T-W-7Metody charakteryzowania nanostruktur.
T-W-8Projektowanie nanostruktur.
T-W-9Zastosowania nanostruktur.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny) metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę związaną z inżynierią nanostruktur.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O3.2_U01Student wykorzystuję wiedzę do analizy struktur w nanoskali.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę w zakresie technologii wytwarzania, charakteryzowania, projektowania oraz zastosowania nanostruktur, ze szczególnym uwzględnieniem bionanostruktur.
Treści programoweT-A-1Case studies – każdy ze studentów prezentuje przykład otrzymywania i badania bionanostruktur, na podstawie literatury dostarczonej przez prowadzącego. Omówienie trybu pracy, podział tematów.
T-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie prezentacji przez studentów, konsultacje z prowadzącym.
T-A-3Prezentacje studentów.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny) metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne).
S-2Ocena podsumowująca: test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności związane z inżynierią nanostruktur.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O3.2_K01Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych (również prowadzonych w nanoskali) oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę w zakresie technologii wytwarzania, charakteryzowania, projektowania oraz zastosowania nanostruktur, ze szczególnym uwzględnieniem bionanostruktur.
Treści programoweT-A-1Case studies – każdy ze studentów prezentuje przykład otrzymywania i badania bionanostruktur, na podstawie literatury dostarczonej przez prowadzącego. Omówienie trybu pracy, podział tematów.
T-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie prezentacji przez studentów, konsultacje z prowadzącym.
T-A-3Prezentacje studentów.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny) metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne).
S-2Ocena podsumowująca: test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje związane z inżynierią nanostruktur.
3,5
4,0
4,5
5,0