Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Inżynieria technologii bakteriofagowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria technologii bakteriofagowych
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,40,29zaliczenie
wykładyW3 10 0,60,42zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i immunologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami technologii bakteriofagowych, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach dotyczących bakteriofagów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modelowanie matematyczne w badaniach nad bakteriofagami.2
T-A-2Potencjał aplikacyjny: medycyna, weterynaria i hodowla zwierząt, biobezpieczeństwo żywności i ochrona roślin.2
T-A-3Podstawy techniki Phage Display. Podsumowanie.1
5
laboratoria
T-L-1BHP, przygotowanie prób oraz izolacja bakteriofagów ze środowiska.2
T-L-2Metody określania ilości bakteriofagów oraz analizowania łysinek fagowych.2
T-L-3Charakterystyka biologiczna: one step-growth oraz kinetyka adsorpcji.2
T-L-4Wyznaczenie zakresu gospodarza, wyliczanie wskaźnika EOP.2
T-L-5Ocena aktywności litycznej.2
T-L-6Namnażanie i zagęszczanie bakteriofagów.2
T-L-7Oznaczanie aktywności przeciwbiofilmowej i dyspergującej.2
T-L-8Immobilizacja bakteriofagów.2
T-L-9Analiza in silico genomów bakteriofagów.2
T-L-10Wykorzystanie analizowanych bakteriofagów - aspekty praktyczne.2
20
wykłady
T-W-1Budowa wirionów, systematyka bakteriofagów oraz ich cykle rozwojowe.2
T-W-2Organizacja genomów wraz z podstawami inżynierii genetycznej bakteriofagów.2
T-W-3Interakcje bakteriofag – gospodarz: przełamywanie bariery komórkowej, podstawy działania enzymów litycznych.2
T-W-4Pokonać fagi: systemy obronne komórek bakteryjnych przed infekcją wirusową.2
T-W-5Skuteczność i bezpieczeństwo terapii bakteriofagowej: aspekty prawne, etyczne i ekonomiczne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.2
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.3
10
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D17_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz wyjaśnia ich znaczenie technologiczne.
BT_2A_W04, BT_2A_W06C-1T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D17_U01
Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny.
BT_2A_U01, BT_2A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D17_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów.
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1T-A-2, T-W-5, T-L-10M-3, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D17_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz wyjaśnia ich znaczenie technologiczne.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz ich znaczenia technologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D17_U01
Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny.
2,0
3,0Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D17_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Nawrotek P. (red.), Nanobioinżynieria w praktyce. Wybrane zagadnienia. Praca zbiorowa, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modelowanie matematyczne w badaniach nad bakteriofagami.2
T-A-2Potencjał aplikacyjny: medycyna, weterynaria i hodowla zwierząt, biobezpieczeństwo żywności i ochrona roślin.2
T-A-3Podstawy techniki Phage Display. Podsumowanie.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP, przygotowanie prób oraz izolacja bakteriofagów ze środowiska.2
T-L-2Metody określania ilości bakteriofagów oraz analizowania łysinek fagowych.2
T-L-3Charakterystyka biologiczna: one step-growth oraz kinetyka adsorpcji.2
T-L-4Wyznaczenie zakresu gospodarza, wyliczanie wskaźnika EOP.2
T-L-5Ocena aktywności litycznej.2
T-L-6Namnażanie i zagęszczanie bakteriofagów.2
T-L-7Oznaczanie aktywności przeciwbiofilmowej i dyspergującej.2
T-L-8Immobilizacja bakteriofagów.2
T-L-9Analiza in silico genomów bakteriofagów.2
T-L-10Wykorzystanie analizowanych bakteriofagów - aspekty praktyczne.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa wirionów, systematyka bakteriofagów oraz ich cykle rozwojowe.2
T-W-2Organizacja genomów wraz z podstawami inżynierii genetycznej bakteriofagów.2
T-W-3Interakcje bakteriofag – gospodarz: przełamywanie bariery komórkowej, podstawy działania enzymów litycznych.2
T-W-4Pokonać fagi: systemy obronne komórek bakteryjnych przed infekcją wirusową.2
T-W-5Skuteczność i bezpieczeństwo terapii bakteriofagowej: aspekty prawne, etyczne i ekonomiczne.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.2
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.3
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D17_W01Student posiada wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz wyjaśnia ich znaczenie technologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami technologii bakteriofagowych, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach dotyczących bakteriofagów.
Treści programoweT-A-2Potencjał aplikacyjny: medycyna, weterynaria i hodowla zwierząt, biobezpieczeństwo żywności i ochrona roślin.
T-W-2Organizacja genomów wraz z podstawami inżynierii genetycznej bakteriofagów.
T-W-3Interakcje bakteriofag – gospodarz: przełamywanie bariery komórkowej, podstawy działania enzymów litycznych.
T-W-1Budowa wirionów, systematyka bakteriofagów oraz ich cykle rozwojowe.
T-W-5Skuteczność i bezpieczeństwo terapii bakteriofagowej: aspekty prawne, etyczne i ekonomiczne.
T-W-4Pokonać fagi: systemy obronne komórek bakteryjnych przed infekcją wirusową.
Metody nauczaniaM-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-1Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz ich znaczenia technologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D17_U01Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami technologii bakteriofagowych, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach dotyczących bakteriofagów.
Treści programoweT-A-1Modelowanie matematyczne w badaniach nad bakteriofagami.
T-A-2Potencjał aplikacyjny: medycyna, weterynaria i hodowla zwierząt, biobezpieczeństwo żywności i ochrona roślin.
T-A-3Podstawy techniki Phage Display. Podsumowanie.
T-L-1BHP, przygotowanie prób oraz izolacja bakteriofagów ze środowiska.
T-L-2Metody określania ilości bakteriofagów oraz analizowania łysinek fagowych.
T-L-3Charakterystyka biologiczna: one step-growth oraz kinetyka adsorpcji.
T-L-4Wyznaczenie zakresu gospodarza, wyliczanie wskaźnika EOP.
T-L-5Ocena aktywności litycznej.
T-L-6Namnażanie i zagęszczanie bakteriofagów.
T-L-7Oznaczanie aktywności przeciwbiofilmowej i dyspergującej.
T-L-8Immobilizacja bakteriofagów.
T-L-9Analiza in silico genomów bakteriofagów.
T-L-10Wykorzystanie analizowanych bakteriofagów - aspekty praktyczne.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów.
M-2Opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D17_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami technologii bakteriofagowych, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach dotyczących bakteriofagów.
Treści programoweT-A-2Potencjał aplikacyjny: medycyna, weterynaria i hodowla zwierząt, biobezpieczeństwo żywności i ochrona roślin.
T-W-5Skuteczność i bezpieczeństwo terapii bakteriofagowej: aspekty prawne, etyczne i ekonomiczne.
T-L-10Wykorzystanie analizowanych bakteriofagów - aspekty praktyczne.
Metody nauczaniaM-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów.
3,5
4,0
4,5
5,0