Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia społeczne w projektowaniu wnętrz:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia społeczne w projektowaniu wnętrz | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bez wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym. |
C-2 | Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej. | 3 |
T-W-2 | Prawne zagadnienia związane z projektowaniem dla osób z różnymi dysfunkcjami. | 2 |
T-W-3 | Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe. | 2 |
T-W-4 | Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe. | 4 |
T-W-5 | Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami. | 3 |
T-W-6 | Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wraz z prezentacją multimedialną. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie materiałów do prezentacji. | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład aktywny |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W01 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W02 posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię | PAWiO18_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W03 uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów | PAWiO18_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | PAWiO18_2A_K02, PAWiO18_2A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_K12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K03 ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni | PAWiO18_2A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W01 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy zagadnień w projektowaniu wnetrz w aspekcie społecznych uwarunkowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W02 posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy zagadnień w projektowaniu wnetrz w aspekcie społecznych uwarunkowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W03 uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania prawne dotyczące procesu projektowego różnych kategorii obiektów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | 2,0 | |
3,0 | pracuje w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | wykazuje świadomość potrzeb społecznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K03 ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni | 2,0 | |
3,0 | świadomy znaczenia zawodowych aspektów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barszczewski A.W., Sukces w relacjach międzyludzkich, Wydawnictwo Barszczewski, Poznań, 2013
- Kuldschun H., Rossmann E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
- Gediczka A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
- Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991
- Agranowicz-Ponomariowa E., Mazanik A., Żarnowiecka J., Dziecko w świecie dorosłych – Kształtowanie wnętrz mieszkalnych z uwzględnianiem cech psychofizjologicznych człowieka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok, 2009
- Aleksander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostępny, Warszawa, 2003
- Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
- Papanek V., Dizajn dla realnego świata, Recto verso, Łódź, 2012