Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie otoczenia 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie otoczenia 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Projketowanie otoczenia 1 |
W-2 | Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii. Obsługa programów komputerowych do projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania terenów wymagających procesów rewitalizacji (w tym terenów poprzemysłowych, poportowych, pokolejowych, terenów osiedli mieszkaniowych i kwartałów zabudowy śródmiejskiej) ze szczególnym uwzględnieniem społecznej roli zieleni i potrzeb różnych grup mieszkańców, a także wykształcenie wrażliwości w identyfikacji walorów krajobrazowych I kulturowych oraz tożsamości obszaru jako elementów stanowiących podstawę dla rozwiązań rewitalizacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie. Zakres projektu zagospodarowania terenu. Analizy przedprojektowe i kwerenda źródeł. | 8 |
T-P-2 | Analiza przedprojektowa istniejącego stanu zagospodarowania terenu podlegającego opracowaniu, w tym analizy szczegółowe dotyczące uwzględnienia zasad ergonomii, psychofizjologii i potrzeb róźnych grup użytkowników i osób niepełnosprawnych. | 4 |
T-P-3 | Opracowanie wskazanego obszaru pod kątem możliwości kompleksowej rewitalizacji, opracowanie założeń i kierunków przekształceń, opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań. | 12 |
T-P-4 | Projekt szczegółowy zagospodarowania terenu z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. Elementy poziome (nawierzchnie i materiały) i pionowe, naziemne i podziemne. Dobór małej architektury. Elementy wodne. Oświetlenie terenu. | 12 |
T-P-5 | Przygotowanie finalnych opracowań graficznych | 9 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Ogólne zasady projektowania zagospodarowania terenu w obszarach rewitalizacji. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje terenów zdegradowanych. Typologia obszarów rewitalizowanych. | 2 |
T-W-3 | Współczesne przestrzenie publiczne jako przykłady rewitalizacji terenów pokolejowych | 3 |
T-W-4 | Współczesne przestrzenie publiczne jako przykłady rewitalizacji terenów poprzemysłowych, poportowych i pomilitarnych. | 3 |
T-W-5 | Rewitalizacja terenów osiedli mieszkaniowych: przyczyny degradacji, działania naprawcze, przykłady zrewitalizowanych terenów zieleni osiedlowej | 2 |
T-W-6 | Podsumowanie. Rola zieleni, partycypacji społecznej i tradycji miejsca w rewitalizacji w kreacji atrakcyjnych przestrzeni publicznych na terenach poprzemysłowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca samodzielna | 28 |
A-P-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności, referatu i egzaminu ustengo lub egzaminu pisemnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń projektowych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/10_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury ma wiedzę w zakresie etyki zawodowej | PAWiO18_2A_W14, PAWiO18_2A_W03 | — | — | C-1 | T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
PAWiO_2A_S2/K/10_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/10_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | PAWiO18_2A_U02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-2 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/10_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO18_2A_U15 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-2 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/10_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | PAWiO18_2A_U14 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/10_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO18_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-2 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/10_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_K12 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-2, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/10_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury ma wiedzę w zakresie etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Zna i charakteryzuje przykłady rewitalizowanych przestrzeni publicznych na podstawowym poziomie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/10_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady dotyczące ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych w kontekście rewitalizacji przestrzeni pubicznych i otoceznia budynków w podstawowym stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/10_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaprojektować podstawowe rozwiązania dotyczące wykorzystania zieleni, wody, oświetlenia dla przestrzeni rewitalizowanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/10_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | Wykorzystuje zasady dotyczące ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych w opracowaniu z zakresu rewitalizacji przestrzeni w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/10_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | 2,0 | |
3,0 | Wykorzystuje zasady bhp w projektowaniu przestrzeni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/10_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | Podejmuje próby współpracy w ramach zespołu, angażuje się i uczestniczy w pracach w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/10_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych na podstawowym poziomie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J.M., Mirecka M., Modernizacja osiedli mieszkaniowych, Warszawa, 2007
- Czałczyńska-Podolska M., Znaczenie terenów zieleni w procesach rewitalizacji osiedli mieszkaniowych. [w:] Zieleń w programach rewitalizacji miast [monografia], red. M. Kosmala, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń, 2015, str. 177–185
- Czałczyńska-Podolska M., Identyfikacja krajobrazu jako podstawa dla planu udostępnienia nabrzeży na przykładzie Oakland Waterfront w Kalifornii. [w:] w: Tożsamość krajobrazu miasta, Monografia, red. H. Petryshyn, E. Sochacka-Sutkowska, Wyd. ZUT, Szczecin, 2012, str. 195–200
- Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Urbanista, Gdańsk, 2009
- Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni śródmiejskich na przykładach wybranych miast europejskich, Walkowska Wydawnictwo, Szczecin, 2003
- Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Fiuk P., Transformacja zespołów staromiejskich w Polsce po 1989 roku, na wybranych przykładach, 2011
- Petryshyn H., Czałczyńska-Podolska M., Sochacka-Sutkowska E., Pilarczyk A., Budowa tożsamości Szczecina w oparciu o wykorzystanie kulturowych wartości krajobrazu nadrzecznego miasta, Wyd. Hogben, Szczecin, 2012