Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Psychologia i percepcja kompozycji, teoria barwy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia i percepcja kompozycji, teoria barwy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada podstawową wiedzę związaną z wykształceniem inżyniera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień zwiazanych z psychologią architektury wnętrz.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psychologicznym oddziaływaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w problematykę zajęć.3
T-P-2Transpozycja wybranej kompozycji muzycznej na kompozycję przestrzeni architektonicznej9
T-P-3Opracowanie koncepcji przestrzni architektonicznej zainspirowanej wybranym utworem muzycznym9
T-P-4Opracowanie projektu przestrzeni architektonicznej inspirowanej kompozycją wybranego utworu muzycznego21
T-P-5Przegląd prac studenckich i zaliczenie przedmiotu3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna).
M-3Metody eksponujące: filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem.
M-4Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego.
M-5Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
M-6Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne.
M-7Ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/07_W01
ma poszerzoną wiedzę o kolorze i barwie i wiedzę z zakresu teorii estetycznych, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy
PAWiO18_2A_W07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-7S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/07_U01
posiada umiejętność podjęcia badań w zakresie funkcjonowania zagadnień kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia oraz praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
PAWiO18_2A_U06C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-4, M-5, M-1, M-2, M-6, M-7, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/07_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
PAWiO18_2A_K01C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-4, M-5, M-1, M-2, M-6, M-7, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/07_W01
ma poszerzoną wiedzę o kolorze i barwie i wiedzę z zakresu teorii estetycznych, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/07_U01
posiada umiejętność podjęcia badań w zakresie funkcjonowania zagadnień kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia oraz praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
2,0
3,0umie podjąć badania w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/07_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
2,0
3,0wykazuje świadomość permanentnej nauki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków, 2010
  2. Drews J., Meyer S.A., ZARZADZANIE KOLOREM. Podręcznik dla grafików i projektantów, Arkady, 2013
  3. Popek S., Barwy i psychika, percepcja, ekspresja, projekcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w problematykę zajęć.3
T-P-2Transpozycja wybranej kompozycji muzycznej na kompozycję przestrzeni architektonicznej9
T-P-3Opracowanie koncepcji przestrzni architektonicznej zainspirowanej wybranym utworem muzycznym9
T-P-4Opracowanie projektu przestrzeni architektonicznej inspirowanej kompozycją wybranego utworu muzycznego21
T-P-5Przegląd prac studenckich i zaliczenie przedmiotu3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/07_W01ma poszerzoną wiedzę o kolorze i barwie i wiedzę z zakresu teorii estetycznych, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W07ma poszerzoną wiedzę o kolorze i barwie i wiedzę z zakresu teorii estetycznych, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień zwiazanych z psychologią architektury wnętrz.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psychologicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w problematykę zajęć.
T-P-2Transpozycja wybranej kompozycji muzycznej na kompozycję przestrzeni architektonicznej
T-P-3Opracowanie koncepcji przestrzni architektonicznej zainspirowanej wybranym utworem muzycznym
T-P-4Opracowanie projektu przestrzeni architektonicznej inspirowanej kompozycją wybranego utworu muzycznego
T-P-5Przegląd prac studenckich i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem.
M-7Ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/07_U01posiada umiejętność podjęcia badań w zakresie funkcjonowania zagadnień kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia oraz praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U06posiada umiejętność podjęcia badań w zakresie funkcjonowania zagadnień kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia oraz stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali w projektach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień zwiazanych z psychologią architektury wnętrz.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psychologicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w problematykę zajęć.
T-P-2Transpozycja wybranej kompozycji muzycznej na kompozycję przestrzeni architektonicznej
T-P-3Opracowanie koncepcji przestrzni architektonicznej zainspirowanej wybranym utworem muzycznym
T-P-4Opracowanie projektu przestrzeni architektonicznej inspirowanej kompozycją wybranego utworu muzycznego
T-P-5Przegląd prac studenckich i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-4Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego.
M-5Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna).
M-6Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne.
M-7Ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-3Metody eksponujące: filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie podjąć badania w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/07_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień zwiazanych z psychologią architektury wnętrz.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psychologicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w problematykę zajęć.
T-P-2Transpozycja wybranej kompozycji muzycznej na kompozycję przestrzeni architektonicznej
T-P-3Opracowanie koncepcji przestrzni architektonicznej zainspirowanej wybranym utworem muzycznym
T-P-4Opracowanie projektu przestrzeni architektonicznej inspirowanej kompozycją wybranego utworu muzycznego
T-P-5Przegląd prac studenckich i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-4Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego.
M-5Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna).
M-6Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne.
M-7Ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-3Metody eksponujące: filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje świadomość permanentnej nauki
3,5
4,0
4,5
5,0