Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki komputerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane techniki komputerowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu technologii cyfrowych i ich zastosowania w budownictwie i architekturze obejmująca zagadnienia podstawowe dotyczące cyfrowych narzędzi projektowania |
W-2 | Wiedza ogólna i umiejętność posługiwania się cyfrowymi narzędziami modelowania opartymi na NURBS w zakresie ich zastosowania w projektowaniu małych form architektonicznych i form przemysłowych – szczególnie form użytkowych organizujących wnętrza architektoniczne i krajobrazowe. Wiedza ogólna o cyfrowych systemach CAD/CAM/CAE i ich stosowaniu w zintegrowanym procesie projektowym – od koncepcji do prototypu – druk 3D oraz prototypowanie CNC. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować technologie cyfrowe w procesach projektowych (architektoniczno-inżynierskich) i budowlanych (fabrykacja i realizacja) oraz rozumieć konieczność współpracy projektowej architekt/konstruktor już na wczesnym etapie powstawania projektu koncepcyjnego. |
C-2 | Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych opartych na krzywych i powierzchniach NURBS, j na etapie wspomagania działań twórczych |
C-3 | Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie w przestrzeni cyfrowej , omówienie zaawansoweanych narzedzi w programie CAD | 3 |
T-L-2 | Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów | 3 |
T-L-3 | Doskonalenie pracy w programie CAD, wykonanie ćwiczeń na zadany temat | 9 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | sem 5. Tworzenie prostych definicji obiektów w programie wspomagającym projektowanie komputerowe CAD | 2 |
T-L-2 | sem. 5. Modelowanie użytkowej formy swobodnej o złożonej geometrii w relacji z zadanym wnętrzem architektonicznym z wykorzystaniem programu wspomagającego projektowanie komputrerow CAD | 2 |
T-L-3 | sem 5. Przygotowanie modelu zadanego wnętrza. Anazliza programów do wizualizacvji. Przygotowanie wizualizacji wnętrza prezentacja projektu. | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | sem 5. Rola symulacji cyfrowych w projektowaniu. Tworzenie środowiska i obiektów przestrzennych.w procesie wizualizcji. | 5 |
T-W-2 | sem 5. Wpływ oświetlenia słonecznego i sztucznego na efekty wizualizacji wnętrz | 5 |
T-W-3 | sem 5. Narzędzia wspomagające warsztat projektowy przykłady zastosowań. Projektowanie z wykorzystaniem technologii BIM. Druk 3D w praktyce. Skanowanie elementów. Tworzenie wizualijacji, wykorzystywanie środowiska VR. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie w przestrzeni cyfrowej - transfer technologii cyfrowych z przemysłu do budownictwa - narzędzia i metody projektowania | 3 |
T-W-2 | Cyfrowe narzędzia wspomagające projektowania. Krzywe i powierzchniach NURBS. Programy do projektowania powierzchniowego. Modelowanie przy użyciu programów wspomagających projektowanie. Przykład modelowania małych form do wnętrz. | 5 |
T-W-3 | Powierzchnia cyfrowa – powierzchnia swobodna, jej modelowanie oraz podział na elementy przez konturowanie i tesselacje. Projektowanie okładzin ściennych. | 3 |
T-W-4 | Metody projektowe form i obiektów do wnętrz | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 33 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca wlasna | 8 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | sem 4 ,5, ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | semestr 4,5 metoda praktyczna z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena za projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/14_W01 zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie | PAWiO_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/14_U01 potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego | PAWiO_1A_U08 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/14_U02 posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje) | PAWiO_1A_U23 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/14_K01 wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny | PAWiO_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/14_W01 zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie | 2,0 | |
3,0 | Student zna w zakresie dostatecznym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/14_U01 potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/14_U02 posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje) | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/14_K01 wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2010, (ISBN 978-83-7493-560-9)
- Kolarevic B., Architecture in Digital Age. Design and Manufacturing, New York and London, 2005
- Burry M., Between Surface and Substance, AD, Vol. 73, No 2, 2003, 2005
- Michael Hensel, Achim Menges, Inclusive Performance; Efficiency Versus Effectiveness. Toward Morfo-Ecological Approach for Design, AD, Vol. 78, No. 2–3, 2008, 2008
- Burry M., Blurring the Lines: An exploration of current CADCAM techniques, parametric design and rapid prototyping : mediating between analogue and digital skill sets, AD, Vol. 73, No, 2, 2003, 2003
- Michael Hensel, Computing Self-Organisation: Environmentally Sensitive Growth Modelling, AD, Vol. 76, No. 3, 2006, 2006
- Michael Hensel, Towards Self-Organisational and Multiple-Performance Capacity in Architecture, AD, Vol. 76, No. 3, 2006, 2006
- Achim Menges, Manufacturing Performance, AD, Vol. 78, No. 2, 2008, 2008
- Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Jak było na początku, AV 1/2012, 2012
- Krystyna Januszkiewicz, Adam M. Szymski, Granice ludzkiej wyobraźni, Natura i Architektura w dobie technologii cyfrowych, AV 2/2014, 2014
Literatura dodatkowa
- Bollinger K., Grohman M., Tessmann O., Form, Force, Performance. Multi-parametric Structural Design, AD Vol. 78, No. 2–3/2008, 2008