Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | PAWiO_1A_S1/A/04A_W01 | W01 – student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | PAWiO_1A_W07 | posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego |
---|
C-3 | Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej |
C-2 | Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym |
C-4 | Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni |
Treści programowe | T-S-5 | Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia). |
---|
T-S-1 | Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych). |
T-S-2 | Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all) |
T-S-3 | Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej. |
T-S-4 | Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów. |
T-S-6 | Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów. |
T-S-7 | Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu. |
T-S-8 | Prezentacja raportów końcowych na forum grupy |
Metody nauczania | M-1 | Metody nauczania:
• prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium,
• zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT,
• prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa |
---|
M-2 | Narzędzia dydaktyczne (przykładowe):
• wózki aktywne i pasywne,
• kombinezon starości
• symulator drżenia rąk,
• okulary do symulacji wad wzroku,
• ochronniki słuchu,
• symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego,
• kule i stabilizatory ortopedyczne,
• pionizator,
• balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |