Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu SAD - Podstawy dostępności architektonicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot SAD - Podstawy dostępności architektonicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>, Katarzyna Ganczarska-Borecka <sk@zut.edu.pl>, Krzysztof Machowski <sk@zut.edu.pl>, Paweł Osuchowski <sk@zut.edu.pl>, Szymon Wyrzykowski <sk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.1
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych1
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.2
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi1
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.4
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VII/1M_W01
W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
AU_1A_W14C-1, C-2T-S-6, T-S-4, T-S-2, T-S-5, T-S-1, T-S-3, T-S-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/04B_U01
U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
AU_1A_U01C-2, C-1T-S-2, T-S-5, T-S-4, T-S-9, T-S-6, T-S-3, T-S-8, T-S-1, T-S-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VII/1M_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
AU_1A_K08C-1, C-2T-S-6, T-S-4, T-S-2, T-S-5, T-S-1, T-S-3, T-S-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VII/1M_W01
W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/04B_U01
U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VII/1M_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PFRON, Banie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017, 2017
  2. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  3. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
  4. Polski Związek Niewidomych, Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Warszwa, 2016
  5. Nowak, M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020, https://pedagogika-specjalna.edu.pl, 2020
  6. Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  7. PFRON, Co warto wiedzieć o dostępności – broszura, 2022
  8. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Jak wdrażać Ustawę o zapewnianiu dostępności?, 2011, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86240/Poradnik_do_ustawy.pdf
  9. Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  10. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Warszawa, 2017
  11. TBS Warszawa Południe, Wzorcowy opis dostępności, Warszawa, 2017
  12. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Wytyczne w zakresie zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa, 2023
  13. Szmygin, B., Dostępność architektoniczna obiektów zabytkowych dla osób ze szczególnymi potrzebami, Wyd. Politechniki Lubelskiej, Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2022
  14. Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
  15. Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP.PIB, 2001
  16. Jasiak, A., Swereda, D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2009

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.1
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych1
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.2
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi1
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.4
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-VII/1M_W01W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
Treści programoweT-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/04B_U01U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników;
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
Treści programoweT-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
Metody nauczaniaM-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-VII/1M_K01K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K08D.S4. absolwent jest gotów do wykonywania zawodu architekta będącego zawodem zaufania publicznego, w tym prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania problemów związanych z działalnością projektową.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
Treści programoweT-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
3,5
4,0
4,5
5,0