Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Przedmiot Humanistyczno-Społeczny - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot Humanistyczno-Społeczny - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi. |
C-2 | Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozofia Polityczna. Wprowadzenie. | 2 |
T-W-2 | Oświecenie i nowy porządek etyczny | 2 |
T-W-3 | Demokracja | 2 |
T-W-4 | Socjalizm | 2 |
T-W-5 | Społeczeństwo spektaklu | 2 |
T-W-6 | Nowe ruchy społeczne | 2 |
T-W-7 | Nacjonalizm | 2 |
T-W-8 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Republika Południowej Afryki i apartheid | 2 |
T-W-9 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu | 2 |
T-W-10 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Meksyk - system kastowy | 2 |
T-W-11 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei) | 2 |
T-W-12 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Konflikt izraelsko-palestyński | 2 |
T-W-13 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Arabska Wiosna i jej reperkusje | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów | 2 |
T-W-15 | Wykład podsumowujący | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kol0kwium podsumowujące |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/C/03C_W01 - Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką | AU_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/C/03C_U01 Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów | AU_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/C/03C_K01 Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej. | AU_1A_K05, AU_1A_K10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/C/03C_W01 - Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/C/03C_U01 Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/C/03C_K01 Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
- Will Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, ZNAK, Warszawa, 1998
- Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
- Richard H. Popkin, Filozofia, Zysk i S-ka, Poznań, 1994
- Joanna Szczepanik, Laibach gra z Koreą. Wielowątkowośc relacji sztuki i polityki na przykładzie jednego wydarzenia, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2019, w publikacji pokonferencyjnej "Kultury w ruchu. Migracje, Transfery, Epistemologie."
Literatura dodatkowa
- red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
- Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
- Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
- Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997
- Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997