Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki i technologie w architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki i technologie w architekturze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bardzo dobra umiejętność sporządzania rysunku odręcznego i technicznego. Znajomosć zagadnień budowlanych umożliwiającym ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem materiałowym, technicznym i technologicznym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zagadnienia techniczne i technologiczne oparte na wybranych przykładach rozwiązań szczegółowych architektonicznych i budowlanych. Cechy przegród budowlanych wewnętrznych i zewnętrznych. Rysunki szczegółowe. Ćwiczenie 1. Izolacja przeciwwodna płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 2. Izolacja przeciwodna podszybia windy - przegłębienie płyty fundamentowej (rozwiazania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne). Ćwiczenie 3. Izolacja przeciwodna oczepu pala żelbetowego. Fundamentowanie na płytach. Ćwiczenie 4. Szczegół rozwiązania ściany dwuwarstwowej przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 5. Szczegół rozwiązania ściany trójwarstwowej (ze ścianką dociskową) przy fundamencie. Izolacja przeciwodna pionowa i pozioma (rozwiazania klasyczne i alternatywne). Ćwiczenie 6. Szczegół rozwiązania attyki dla ściany dwu- i trójwarstwowej. Ćwiczenie 7. Szczegół rozwiązania ściany z lekką warstwą osłonową. Ćwiczenie 8. Szczegół rozwiązania ściany z ciężką warstwą osłonową. Ćwiczenie 9. Szczegół rozwiązania okapu dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 10. Szczegół rozwiązania kalenicy dachu krytego dachówką ceramiczną. Ćwiczenie 11. Szczegół rozwiązania stropodachu z warstwą biologicznie czynną. Ćwiczenie 12. Zasady kształtowania stropdachu niewentylowanego i wentylowanego. Ćwiczenie 13. Zasady kształtowania płyty balkonowej (ciągła i nieciągła). Ćwiczenie 14. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Ćwiczenie 15. Zasady kształtowania okna narożnego. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studenci w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych i budowlanych, zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania problemu budowlanego ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach plegające na podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu. | 15 |
A-L-2 | Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na ćwiczeniach laboratoryjnych i jego prezentacja w trakcie następnych zajęć. | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych, których zakres opracowania i ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XVIII4_W01 opis | AU_1A_W24, AU_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XVIII4_U01 opis | AU_1A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XVIII4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: permamenentnej nauki, dbałosci o jakość przestrzeni zbudowanej oraz determinacji w jej organizowaniu. | AU_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XVIII4_W01 opis | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić rodzaje występujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. W szczególności pownien być w stanie określić ich trwałość i użyteczność. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie notatnika formatu A4 z rozwiązaniami rysunkowymi i opisem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XVIII4_U01 opis | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XVIII4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: permamenentnej nauki, dbałosci o jakość przestrzeni zbudowanej oraz determinacji w jej organizowaniu. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Ponadto powinien umieć opracować rozwiązania szczegółowe w budynku lub budowli (tak zwany detal architektoniczny) poczynając od posadowienia (fundamentu) aż po zadaszenie (dach spadowy, stropodach) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 1
- Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 2
- Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, ARCHI plus Markiewicz, Kraków, 2011
- Martinek W., Budownictwo ogóne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 1
- Martinek W., Budownictwo ogólne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 2
- Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 1
- Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 2
Literatura dodatkowa
- Podwysocka Z., Szczelny komin z klinkieru, Murator, Warszawa, 2012, 8/340, s. 94-98
- Kazimierowicz A., Trusewicz E., Ściany działowe, Murator, Warszawa, 2012, 11/343, s. 107-121
- Podwysocka Z., Tu wyżej, tam niżej. Budowa sufitu podwieszanego, Murator, Warszawa, 2012, 12/344, s. 122-126