Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały budowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały budowlane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizyki, matematyki i chemii na poziomie kształcenia szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość najczęściej stosowanych oraz nowoczesnych materiałów i wyrobów budowlanych |
C-2 | Umiejętność analizowania cech technicznych w celu prawidłowego doboru materiałów i wyrobów budowlanych do kształtowania elementów i przegród budowlanych |
C-3 | Umiejętność oceny wyników badań w odniesieniu do wymagań normowych na podstawie wybranych badań materiałów i wyrobów budowlanych |
C-4 | Rozumienie potrzeby ciągłej nauki, poznawania nowoczesnych technologii i materiałów budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin pracy w laboratorium. Omówienie wybranych cech technicznych materiałów budowlanych | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie wybranych cech fizycznych materiałów budowlanych (pomiar gęstości objętościowej metodą bezpośrednią i pośrednią) | 2 |
T-L-3 | Szkło budowlane bezpieczne. Prezentacja badań polowych szkła bezpiecznego | 2 |
T-L-4 | Podstawowe badania drewna konstrukcyjnego. Materiały drewnopochodne - praca z eksponatami | 2 |
T-L-5 | Ceramika budowlanna - praca z eksponatami, określenie klasy wytrzymałości na ściskanie cegły budowlanej | 2 |
T-L-6 | Wybrane badania spoiw mineralnych i kruszyw | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja materiałów i wyrobów budowlanych. Normy, KOT i EOT | 1 |
T-W-2 | Cechy techniczne materiałów budowlanych | 2 |
T-W-3 | Szkło budowlane | 1 |
T-W-4 | Drewno i materiały drewnopochodne | 1 |
T-W-5 | Ceramika budowlana | 2 |
T-W-6 | Materiały i wyroby kamienne. Kruszywa budowlane | 2 |
T-W-7 | Spoiwa mineralne. Zaczyny i zaprawy budowlane. Betony | 3 |
T-W-8 | Tworzywa sztuczne, materiały wykończeniowe | 1 |
T-W-9 | Termoizolacje i hydroizolacje | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do prac kontrolnych | 8 |
A-L-6 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Zaliczenie wykładów | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-5 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.2/09_W01 Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonywanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane. | AU_1A_W24 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.2/09_U01 Korzystając z materiałów źródłowych potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystycznych parametrów technicznych. Ma umiejętność samokształcenia się. | AU_1A_U13 | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.2/09_K01 Ma świadomość potrzeby permanentnej nauki i potrafi ją organizować | AU_1A_K08, AU_1A_K01 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.2/09_W01 Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonywanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu wykładanego przedmiotu. |
3,0 | Zna w zakresie podstawowym zakres wykładanego przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.2/09_U01 Korzystając z materiałów źródłowych potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystycznych parametrów technicznych. Ma umiejętność samokształcenia się. | 2,0 | Student nie potrafi korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystycznych właściwości. Nie posiada umiejętności samokształcenia. |
3,0 | Student potrafi korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystycznych właściwości. Ma umiejętność samokształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.2/09_K01 Ma świadomość potrzeby permanentnej nauki i potrafi ją organizować | 2,0 | Nie ma świadomości potrzeby permanentnej nauki i nie potrafi jej organizować. |
3,0 | Ma świadomość permanentnej nauki i potrafi ją organizować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją B. Stefańczyka, Materiały i wyroby budowlane, Arkady, Warszawa, 2020
- E. Gantner, W. Chojczak, Materiały budowlane. Ćwiczenia laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013, Spoiwa, kruszywa, zaprawy, betony.
- S. Chłądzyński, Spoiwa gipsowe w budownictwie, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2008
- W. Kurdowski, Podstawy chemiczne mineralnych materiałów budowlanych i ich właściwości, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków, 2018
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Małolepszego, Podstawy technologii materiałów budowlanych i metody badań, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2022
Literatura dodatkowa
- Materiały Budowlane, Wydawncictwa SIGMA-NOT Sp. z o.o., Warszawa, Misięcznik
- Przegląd Budowlany, Wydawnictwo PZITB, Warszwa, Miesięcznik
- Inżynieria i Budownictwo, Wydawnictwo PZITB, Warszawa, Miesięcznik
- Miesięcznik "Izolacje", Warszawa
- PKN, ITB, Normy, KOT, EOT
- T. Rucińska, Use of Sustainable Fine-Grain Aggregates in Cement Composites, Journal of Ecological Engineering, 2019, 20(10), s.102-109, DOI: https://doi.org/10.12911/22998993/112974
- J. Strzałkowski, A. Stolarska, D. Kożuch, J. Dmitruk, Hygrothermal and strength properties of cement mortars containing cenospheres, Cement and Concrete Research, Elsevier, Tom 174, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0008884623002399
- A. Ślosarczyk, H. Garbalińska, J. Strzałkowski, Lightweight alkali-activated composites containing sintered fly ash aggregate and various amounts of silica aerogel, Journal of Building Engineering, Elsevier, Tom 74
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, The Thermal Parameters of Mortars Based on Different Cement Type and W/C Ratios, MDPI, Basel Switzerland, 2020, Tom 13, Zeszyt 19, DOI: 10.3390/ma13194258
- A. Siwińska, J. Wiraszka, Szybki pomiar termicznych parametrów wybranych materiałów budowlanych, Problemy techniczno-prawne utrzymania obiektów budowlanych, 2014