Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje budowlane-5:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje budowlane-5 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wytrzymałosc materiałów |
W-2 | Mechanika budowli |
W-3 | Konstrukcje budowlane-1 |
W-4 | Konstrukcje budowlane-2 |
W-5 | Konstrukcje budowlane-3 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejetności wykorzystania współczesnych materiałów i technologii budowlanych w kształtowaniu formy obiektów architektonicznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości |
C-3 | Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, współpracy międzybranżowej, przestrzegania przepisów prawa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach | 7 |
T-P-2 | analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji; | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych). | 2 |
T-W-2 | Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania). | 1 |
T-W-3 | Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-4 | Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne). | 2 |
T-W-5 | Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe). | 1 |
T-W-6 | Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej. | 1 |
T-W-7 | Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne) | 2 |
T-W-8 | Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne). | 1 |
T-W-9 | Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem | 1 |
T-W-10 | Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu | 1 |
T-W-11 | Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodzielne przygotowanie prezentacji | 3 |
A-P-3 | utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę | 5 |
A-P-4 | udział w konsultacjach | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, multimedialny |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/5_W01 zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji | AU_1A_W04 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/5_U01 ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury | AU_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/5_K01 ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem | AU_1A_K01 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/5_W01 zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu, ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/5_U01 ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury | 2,0 | |
3,0 | student zna oraz rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/5_K01 ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem | 2,0 | |
3,0 | student w dostatecznym stopniu potrafi wsółpracować w zespole międzybranżowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Biegus A., Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
- Kapela M., Sieczkowski J., Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Markiewicz P., Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Archi-Plus, Kraków, 2003
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
- Pawłowski A., Cała I., Budynki wysokie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa pod kierunkiem M. Giżejowskiego i J. Ziółko, Budownictwo ogólne tom. 5, stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2011
- Starosolski W., Konstrukcje zelbetowe, t. I, II, III, PWN, Warszawa, 2011
- Chady T., Frankowski P., Waszczuk P., Zieliński A., Evaluation of Reinforced Concrete Structures Using the Electromagnetic Method, AIP Conference Proceedings, 2018, 1949
- Hoffmann M., Skibicki S., Pankratow P., Zieliński A., Pajor M., Techman M.:, Automation in the construction of a 3D printedconcrete wall with the use of a lintel gripper, Materials, 2020, 13(8)
Literatura dodatkowa
- czasopismo: A&B
- czasopismo: Architektura
- czasopismo: Detail
- Zieliński A., Kaszyńska M., Analiza procesu pękania betonów samozagęszczalnych w wyniku oddziaływań skurczowych, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków, 2016, Monografie technologii betonu : IX Konferencja Dni Betonu