Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje budowlane-5:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje budowlane-5
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56egzamin
projektyP5 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wytrzymałosc materiałów
W-2Mechanika budowli
W-3Konstrukcje budowlane-1
W-4Konstrukcje budowlane-2
W-5Konstrukcje budowlane-3

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejetności wykorzystania współczesnych materiałów i technologii budowlanych w kształtowaniu formy obiektów architektonicznych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości
C-3Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, współpracy międzybranżowej, przestrzegania przepisów prawa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach7
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;8
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).2
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).1
T-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.2
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).2
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).1
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.1
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)2
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).1
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem1
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu1
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne przygotowanie prezentacji3
A-P-3utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę5
A-P-4udział w konsultacjach2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, multimedialny
M-2ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie prezentacji
S-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VII/5_W01
zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji
AU_1A_W04C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VII/5_U01
ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury
AU_1A_U06C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VII/5_K01
ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem
AU_1A_K01C-3T-P-1, T-P-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VII/5_W01
zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji
2,0
3,0potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu, ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VII/5_U01
ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury
2,0
3,0student zna oraz rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VII/5_K01
ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wsółpracować w zespole międzybranżowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biegus A., Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  2. Kapela M., Sieczkowski J., Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  3. Markiewicz P., Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Archi-Plus, Kraków, 2003
  4. Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
  5. Pawłowski A., Cała I., Budynki wysokie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  6. Praca zbiorowa pod kierunkiem M. Giżejowskiego i J. Ziółko, Budownictwo ogólne tom. 5, stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2011
  7. Starosolski W., Konstrukcje zelbetowe, t. I, II, III, PWN, Warszawa, 2011
  8. Chady T., Frankowski P., Waszczuk P., Zieliński A., Evaluation of Reinforced Concrete Structures Using the Electromagnetic Method, AIP Conference Proceedings, 2018, 1949
  9. Hoffmann M., Skibicki S., Pankratow P., Zieliński A., Pajor M., Techman M.:, Automation in the construction of a 3D printedconcrete wall with the use of a lintel gripper, Materials, 2020, 13(8)

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo: A&B
  2. czasopismo: Architektura
  3. czasopismo: Detail
  4. Zieliński A., Kaszyńska M., Analiza procesu pękania betonów samozagęszczalnych w wyniku oddziaływań skurczowych, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków, 2016, Monografie technologii betonu : IX Konferencja Dni Betonu

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach7
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).2
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).1
T-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.2
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).2
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).1
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.1
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)2
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).1
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem1
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu1
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne przygotowanie prezentacji3
A-P-3utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę5
A-P-4udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VII/5_W01zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości
Treści programoweT-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu, ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VII/5_U01ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U06A.U6. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości
C-1Nabycie umiejetności wykorzystania współczesnych materiałów i technologii budowlanych w kształtowaniu formy obiektów architektonicznych
Treści programoweT-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna oraz rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VII/5_K01ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, współpracy międzybranżowej, przestrzegania przepisów prawa
Treści programoweT-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wsółpracować w zespole międzybranżowym
3,5
4,0
4,5
5,0