Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane i infrastruktura miast:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje budowlane i infrastruktura miast
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>, Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Fizyka
W-2Ukończony kurs: Matematyka
W-3Ukończony kurs: Rysunek Techniczny
W-4Ukończony kurs: Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.3
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.2
T-P-6Określenie średnic przewodów kanalizacyjnych.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.1
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.1
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3przygotowanie opracowania projektowego18
A-P-4konsultacje z nauczycielem2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VI/3_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
AU_1A_W03, AU_1A_W05C-1, C-3, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VI/3_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
AU_1A_U13C-7, C-6, C-5, C-4T-P-1, T-P-7, T-P-4, T-P-3, T-P-8, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VI/3_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
AU_1A_K01C-9, C-8T-P-1, T-P-7, T-P-4, T-P-3, T-P-8, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VI/3_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VI/3_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VI/3_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  2. Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
  4. PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
  5. PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
  6. PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
  7. Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo Praktyczne: projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm serwis, Poznań, 2005
  8. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U Nr 75, poz 690 z 2002 z pozn. zm., Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Minister transportu, budownictwa i gospodarki wodnej, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.3
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.2
T-P-6Określenie średnic przewodów kanalizacyjnych.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.1
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.1
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3przygotowanie opracowania projektowego18
A-P-4konsultacje z nauczycielem2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VI/3_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W03A.W3. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
AU_1A_W05B.W1. absolwent zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VI/3_U01Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
Cel przedmiotuC-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.
T-P-6Określenie średnic przewodów kanalizacyjnych.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VI/3_K01Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie dla domku jednorodzinnego
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.
T-P-6Określenie średnic przewodów kanalizacyjnych.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0