Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Akustyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akustyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs - Materiały budowlane |
W-2 | Ukończony kurs - Budownictwo ogólne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz, zdobycie umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego,wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej (akustyki urbanistycznej, akustyki wnętrz oraz akustyki budowlanej). Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach. | 2 |
T-W-2 | Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej. | 2 |
T-W-3 | Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A. | 2 |
T-W-4 | Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony. | 2 |
T-W-5 | Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku. | 2 |
T-W-6 | Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych. | 2 |
T-W-7 | Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego. | 1 |
T-W-8 | Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1/XX/4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz | AU_1A_W12, AU_1A_W15, AU_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1/XX/4_U01 Student posiada umiejętność doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego wnętrz | AU_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1/XX/4_K01 Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem | AU_1A_K05, AU_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1/XX/4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz lub posiada wiedzę nieuporządkowaną, myli pojecia i definicje |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1/XX/4_U01 Student posiada umiejętność doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego wnętrz | 2,0 | Student nie potrafi wskazać rowiązań służących kształtowaniu środowiska akustycznego |
3,0 | Student posiada umiejętność doboru podstawowych rozwiązań służących kształtowaniu środowiska akustycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1/XX/4_K01 Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem | 2,0 | Student nie posiada świadomości i nie rozumie zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem |
3,0 | Student ma świadomość i rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Everest F. A., Podrecznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
- Opracowanie zbiorowe, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2006
- Nurzyński J., Akustyka w budownictwie, PWN
- Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu akustyki technicznej
Literatura dodatkowa
- Kulowski A., Akustyka sal. Zalecenia projektowe dla architektów, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
- Sadowski J., Podstawy akustyki urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1982
- Grehant B., Acoustucs in Buildings, Tomas Telford Publishing, London, 1996